16 March, 2010

Jangan lupa pandang belakang..

Masa : Jumaat yang baru lepas..alaaa..yang baru baru nie punye jumaat..
Tempat : OhPis aku..

Dah lewat dah pun..aku tak leh nak balik awal sebab ade keje nak buat. Cik Dyas ajak aku temankan dia ke VS dengan suara sedih pun aku terpaksa tolak dengan berat hati. I'm sorryyyy...

Tinggal aku dengan Pak Zali. Yang lain semua dah balik bersempena cuti sekolah. Orang Malaysia nie banyak cuti. Cuba korang kira, dalam setahun ade berapa cuti cuti bergaji kerajaan bagi?

Hampir pukul lapan suku, Pak Zali dah berkemas nak turun. Aku masih lagi terkial kial nak siapkan data data sebelum cuti. Burung gagak kat luar pun dah balik sarang sambil layan piring Astro macam macam ada.

"Jom laa Piz balik"
ajak Pak Zali.

"Kejap lagi saya balik laa..lom siap lagi nie"
aku menjawab sambil mata memandang skrin pc.

Pak Zali turun. Aku sambung balik buat keje.
Tak lama lepas tue henpon aku vibrate.

Dari Pak Zali

Kalau buat keje tue jangan lupa pandang belakang

Hampeh Pak Zali. Tak pasal pasal aku teringat kisah yang dialami oleh kawan aku si Tajul.
Dengan sepantas kilat aku packing semua barang dan tak sampai lima minit, aku dah berdiri sebelah kereta.

Tengah aku panaskan enjin, henpon aku vibret lagi.

"Piz, ko dah turun?"
"Dah"

"Piz, tolong tengokkan ikan terubuk aku. Aku letak dalam peti ais tadi. Lupa nak bawak balik. Naikkan kat sebelah atas"

Aku jawab pendek "OK".

Aiseymen. Aku dengan sayu hati memandang opis aku yang dah gelap. Adeh..lemah betul nak naik atas. Dengan mengkobar kobarkan diri buat buat berani, aku panjat tangga opis dengan laju tiga anak tangga sekali langkah. Sampai kat atas aku termengah mengah walaupun tangga tu aku panjat hari hari dengan cara yang sama.

Mulut kumat kamit baca ayat ayat suci. Opis aku ada sejarah. Paham paham sudah ler. Aku malas nak on suis lampu yang jauh ke sudut opis. Dengan cahaya samar samar dari tangga, aku menuju ke peti ais di pantri. Aku buka peti ais dan mencari cari ikan terubuk yang Pak Zali beli di Kuching.

Aku terkujat sebentar bila henpon aku vibret lagi. Henpon aku memang dah lama bisu. Harapkan vibret jer la.

"Piz, ade tak?"
sora Pak Zali di hujung talian.

"Takde pun!"

"Memang laa takde. Aku dah ambik masuk dalam beg. Berani gak yer ko naik atas!"

***

Aku bertukar menjadi Incredible Hulk dan kemudian terbalikkan peti ais sebab marah.
Marah marah pun, sampai terpeleot kaki aku terjun tujuh anak tangga sebab nak cepat sampai bawah bila Pak Zali mengkahiri ayatnya dengan "Jangan lupa pandang belakang!"

Haish..nak kena pencen jadi lanun la macam nie..

25 comments:

  1. wkakakkaa...lanun pun takut hantu ke? xmetal langsung la ko ni

    ReplyDelete
  2. hehe .
    smpai jatuh tngge .
    lanun glabah .
    wee~~

    ReplyDelete
  3. ekekeke..penakut rupernyer dakni..kuikukui

    ReplyDelete
  4. Bullet:

    weh bro.. meh laa datang opis aku.. ko tau laa kenape..hua hua hua..

    ReplyDelete
  5. syiera:

    pembetulan..bukan jatuh tangga.. saya terpeleot jer...up skit..keh keh keh.

    ReplyDelete
  6. Kalau hantu jelita cam maya karen, aku sanggup tidoo sana! ngahahhahahha


    >>____<<

    ReplyDelete
  7. ngee!!

    rupe2nye kan..?

    ehe..ad sejarah..mmg laa takot..

    ehem!

    ReplyDelete
  8. Camne la blh tertipu nih..hehehe

    ReplyDelete
  9. hahahah!! giler berani ko, kalu aku kompom tak naik opis dah, miahahah!!

    ReplyDelete
  10. hahaah... mesti seram sejuk je kaki ko.. sabar je laa...

    ReplyDelete
  11. Frodo:

    bro.. mengikut kata depa...rambut panjang mengurai tapi tak nampak muka

    ReplyDelete
  12. sue:

    dia senior..saya kunyit...sob sob sob

    ReplyDelete
  13. ieda:

    biasa lah...nama pun lanun.. berani berani.......takot

    ReplyDelete
  14. Ju@Lucky^Mummy:

    dah terpeleot..mane nak seram sejuk dah...sakit ade laa..

    ReplyDelete
  15. hahhahaaaa... sampai terpeleot ye kaki!! hahahaha... seram gak ko kn2~ uisshh...

    ReplyDelete
  16. Aki:

    meh meh..datang opis aku meh...aku ceritakan satu satu nanti..hua hua hua..

    ReplyDelete
  17. simpati lak aku dgr citer ko neh. kalo aku jd ko mmg aku sunatkan lagi skali pak zali tu... adoiiii... x pon hempap ngan peti ais tu... tp dlm mase yg nk gelak pon ader... lanun ranggi konon skali fenakut jugak!

    aper kate kalo ko wak entry khas citer pengalaman opis mate ko yg dh kena tu. aku suka citer2 berunsurkan seram neh...

    ReplyDelete
  18. Iena:

    nanti aku buat entri special citer diorang...

    ReplyDelete
  19. x leh blah..bikin aku gelak je :))

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD