30 December, 2009

Tikkam Tikkam

Masa: Masa zaman aku sekolah rendah
Tempat: Kampung Sungai Senduk

Hari Sabtu, bila takde ape ape aku akan lepak di pekan Gersik. itu jer la pekan yang aku ngan kawan kawan leh happening. Nak ke Muar, jauh. Pekan kedua paling dekat, Bukit Gambir jer. Itupun lebih kurang jer ngan Pekan Gersik.

Berbekalkan BMX merah yang satu satunya pengangkutan utama aku, dengan hendel senget kedepan, mudguard dah cabut. Brek pun aku cabut gak. Sape sape yang pakai BMX ade brek kat kampung, memang tak lanun aa.

Aku singgah di kedai Ah Lek. Memang itu jer laa kedai paling happening kat Pekan Gersik. Kedai Ah Seng pun tak dapat celen kedai Ah Lek.Memang rare. Tak tau kenape. Tujuan sebenar aku ke kedai Ah Lek..men tikkam tikkam laa...stok tora baru lom keluar lagi aku nak beli.

Aku seluk poket seluar pendek aku. Ada lima posen jer. Satu tikkam seposen. Boleh lima kali nie. Huhuhu..Si Kembar, Abang ngan Adik pun ade. Diorang lagi awal mengabihkan duit.

Aku cabut lima kertas tikkam. Duit lima posen aku berpindah tangan kepada Si Ah Lek.

"Bismillah...fuh! Kena la ko!"
Kertas pertama hingga ke tiga aku bukak. Hampeh. Thank You jer. Memang la Thank You..duit aku ko sebat.

Kertas keempat aku bukak. Muka aku berseri seri. Yess! menang lima posen. Dah balik modal. Kertas kelima aku bukak, pun hasilnya membuatkan aku tersengih sampai telinga.

Si Kembar jeles sebab baru sekali aku beli dah dapat hasil. Diorang beli lagi. Tapi muka sendat diorang aku tau..tak kena la tue..

"Oii..korang men Judi eh!"
Suzi yang ke kedai Ah lek dengan Enon menegur aku.

"Bila masa plak kitorang men judi!" aku menjawab.
"Itu. Men tikkam. Judi laa tue!"

"Heh..mane ade. Kalau berusaha nak dapatkan bukan judi. Nie aku berusaha la nie.."
Jawapan senget aku bagi. Abang ngan Adik mengiyakan.

"Lantak korang laa..Mati masuk neraka!"
Ayat lazim dak dak pompuan kampung aku. Aku malas nak layan. Diorang jeles aa tue..

Duit hasil tikkam, aku beli eskrem potong dua ngan dua pedelpop. BMX aku takde bakul. Terpaksa aku selitkan pada pinggang. Sejuk.. kecut perut aku.

Aku kayuh basikal ngan penuh gembira. Si Suzi ngan Enon kayuh basikal chopper ikut belakang. Sibuk jer minah dua orang nie..

Sambil kayuh basikal, aku layan pedelpop. Naik basikal eskrem cepat cair. Meleleh leleh kat tangan. Kejap kejap aku pindah kan ke tangan kiri..kejap tangan kanan. Hendel basikal tak bergetah pun dah licin.

Masa aku sibuk ngan aiskrim kat tangan, aiskrim yang kat pinggang aku jatuh. Dek kerana nak sambut eskrem tue, aku terlepas aiskrim pada tangan. Aku pegang hendel yang takde getah pemegang tue..tapi tangan aku licin ngan aiskrim meleleh.

"eh eh eh..."
Hilang kawalan. Hilang tumpuan.
Benda last yang aku nampak ..longkang depan sekolah. Lagi!

***

"Hah..padan muka! Tue balasan tuhan la tue! Main judi lagi!" si Enon mengejek.

"Diam aaa!!"
Aku menyeringai sakit sambil mengurut bontot yang terhentak pada dinding longkang.

***

Dah dua kali aku terjongkang dalam longkang depan sekolah.
Dah dua kali gak aku jatuh depan Suzi!

Minah nie badi betul laaaa....

13 comments:

  1. kah kah kah...ko ni orang cakap judi tu haram k oxnak dengo...kan dah kene...cash ko kene bro...depan awek plak tu...

    ReplyDelete
  2. hahahahah esok2 nie si suzi tue la jadi bini ko..jangan lupa jemput aku lak taw..hahahahaha

    ReplyDelete
  3. Miss Nurul : huhuhuhu..

    Bullet: itulah pasal...sob sob sob

    Purplelicious: weh..dier dah kawen laaa..anak dua..

    ReplyDelete
  4. aishhhh....ai baru tukar template n ai baru berangan nak letak huruf pertama BESAR-BESAR untuk next entry macam kat dalam paper tu :((:((:((:((

    ReplyDelete
  5. ahaha..deu pun pnh msk longkang gak..nasib xde org nampk..klux malu den...heheheh

    ReplyDelete
  6. a-m-i-r: adoii..jgn la gelak kuat kuat..

    Fen : kenape tak buat?

    Dak Aboi : bertaubatlah...muahahahhaha..

    sue : kita serupaaaaa...

    ReplyDelete
  7. hok aloh... yg dikejar tak dapat yg dikendong berciciran, yang berpunggung ber'gedebuk' bunyinyer...huhuhuhu

    ReplyDelete
  8. Zul : heh.. yang di kendong berterabur..

    ReplyDelete
  9. ok la tu dapat thank you.. Ada sorang budak kat tempat aku.. main tikam.. orang dok sebut thank you, dia dok asek sebut "balek balek dapat tengnyot.. balek2 dapat tengnyot" sebab BI dia tak brapa ok.. sampai la skarang nie.. kengkawan panggil nama dia tengnyot. sekian.. tima kaseh :))

    ReplyDelete
  10. Man : hahahhaha.. beh beh beh...Tengnyot eh..;))

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD