09 April, 2009

Semalam, aku ke Seremban untuk memperbaharui cukai jalan kereta dan moto aku. Walaupun akhir bulan nie baru expired, aku dah biasakan diri aku untuk memperbaharuinya sebulan sebelum tarikh tamat.

Ke bank dulu untuk mendapatkan release letter untuk kereta. Setahun tertangguh. Padahal, dari tahun lepas lagi kereta aku tue dah abis bayar.


Selesai urusan di bank, aku ke JPJ. Oleh kerana memperbaharui insuran mengambil masa yang lama, aku tiba di kaunter urusan JPJ agak lewat. Mereka dan bersiap sedia untuk lunch hour. Urusan memperbaharui cukai jalan tak ada masalah.

Aku keluarkan release letter dan bertanya kepada petugas kaunter, " Untuk urusan tukar nama buat kat sini juga ke Puan?". Dia memandang kepada aku. " Kenapa tunjuk pada saya?" . Apalah punya soalan. Aku bertanya soalan pas tue dia tanya aku pulak. Aku tanya, jawab jerlah, bukannya susah pun. Kalau aku tau, takdelah aku nak bertanya.. Stoop It! " Saya cuma tanya, nak berurusan di mana...?" jawab aku. " Ambil no semula di kaunter depan!" jawabnya. Hah..kan senanggggg.


Setelah berjalan ke kaunter depan dan mengambil no daripada petugas lelaki separuh umur yang jauh lagi sopan dan berinfomatif. Senang berurusan. Tak lama selepas mengambil nombor, aku di panggil ke kaunter 10. Petugas wanita lagi. " Isi borang nie, lepas tue photostat IC" katanya. Aku segera keluar dan mencari tempat untuk photostat IC aku. Malangnya, kedai aku renew insuran tadi dah tutup. Kat situ ada mesin photostat.


Aku balik semula ke kaunter. " Kak, kedai photostat dah tutup" kataku. Dia memandang aku. Sambil mencapai IC yang aku hulur beliau berjalan sambil mulut terkumat kamit. Walaupun tak ku dengar, dari bahasa badan, aku tahu, dia merengus. Mukanya langsung tak senyum. Macam badak tak cukup air.


Dah settle, dia hulurkan kertas salinan IC aku bersama sebatang pembaris kayu dan gam. ......" Borang tadi mana? Tampal IC tue. Depan belakang" mendatar jer suaranya. Aku setakat tampal menampal nie, aku memang expert. Tak sampai seminit dah siap dan dia pun selesai apdet geran aku. Aku cakap terima kasih, pun tak dengar jawapan darinya. Aku taulah korang laparr....


Aku bukan nak kutuk. Tapi kalau orang kata, jabatan kerajaan nie banyak karenah, janganlah di buktikan lagi. Usahalah untuk menjadi petugas yang cekap. Bukan semua petugas kerajaan macam nie. Tapi yang dua tiga kerat nie lah yang merosakkan nama baik sesebuah agensi. Nasib baiklah tiap tiap tahun aku memang kena datang sana. Kalau tak, tak kuasa aku daaaaa...

0 Ngomelan:

Post a Comment

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD