15 July, 2009

Keras Tangan - bahagian 1

Dah lama aku tak mengkeraskan tangan..hahahhaha... dua tiga menjak nie..dah ade mood nak buat balik projek model kertas..so projek pertama untuk taon nie..model USS Enterprise dari filem Star Trek TOS...
senang jerk..straight to the point..sebab tak banyak bahagian bahagian kecik nak kena potong..aku bab bab potong kertas...memang aku paling suka. Nak nak model sains fiksyen kan kan kan....hahahhaha...yang penting cara nak gamkan bahagian bahagian tersebut....
Gam paling elok untuk model kertas ialah gam berasaskan Polystyrene, kertas plak, ikut kerumitan model... tapi biasanya aku guna kertas A4 antara 100gsm hingga 200gsm...standard bagi aku ialah 100gsm, kalau heavy aku guna 200gsm (stokcard). Model USS Enterprise, aku guna 120gsm dan 160gsm, sebab banyak nak melipat.

Buat model kertas kene banyak bersabo, sebab macam model plastik, model kertas lagi leccceh. Tapi oleh kerana kita guna kertas, senang laa nak bentuk dan potong..kalau salah, boleh print lain..

Owh, korang pernah tengok Star Trek kan?..model yang aku buat adalah Enterprise A. (NCC-1701-A)..cari laa kat wikipedia, mesti ade gambo dier..lom siap lagi model aku..korang tak leh tengok bentuk dier. Huhuhu...tapi leh bayangkan laaa....


Aku mula mula tak berapa minat Star Trek. Tapi semenjak filem dier baru baru nie kuar, terus aku sangkut. Nak nak USS Enterprise baru dier canggih giler. Aku nak model tue..tapi kena tunggu lama sikit la kot..:P.

Aku baru siapkan bahagian piring dier..skang nie tengah buat bahagian body dier lak. Insya Allah..kalau takde ape ape..minggu nie siap kot. Aku pakai kertas itam putih jerk. Nak print color, printer aku takde ink. Aku pinjam printer opis. Nak guna printer color, segan plak...huhuhuhu...

okeyh..sah siap nanti aku akan apdet balik artikel nie...chiow..bersambung....:P


0 Ngomelan:

Post a Comment

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD