08 October, 2009

Errk.. bukan yang itu lah !!!

Lokasi : Kampung Sungai Senduk
Masa : 22 taon dulu.....

Petang tu atuk aku bawak seplastik mangga muda. perghh.. memang peberet aku. Dah lama aku tak makan mangga muda. Selalunya aku beli jer kat Kedai Ah Lek seplastik kecik tu doplosen.


Sambil lepak lepak di beranda, aku mengunyah satu persatu mangga tersebut. Betapa nikmatnya makan mangga muda seperti kepuasan pertama kali pandai mengayuh basikal.. Bayangkan jer laa.. perghhh... Alang, makcik aku menghiris hiris mangga muda tersebut dengan amat cekap sehinggakan hirisannya mempunyai kejituan yang tinggi tahap artis seni halus.. Tak bersisa pada biji mangga tersebut untuk aku hunggis.

Cik pun, makcik aku yang bongsu sibuk membelek URTV sambil tangannya mengambil satu satu hirisan mangga dalam pinggan.

"Along, gi ambik garam.." Cik bersuara. Matanya tetap tak lekang dari  URTV yang baru di pinjam dari kawan opisnya.

"Nak banyak ke sikit?" soal aku yang suci murni jiwa dan raga. Aku capai lagi sehiris mangga muda di dalam pinggan.

"Agak agak aaa..." jawabnya selamba . Memang itu stail Cik aku kalau makan mangga muda. mesti nak cicah ngan garam. "Ko tau garam tak?" soalnya seperti memperlekehkan kegeniusan minda aku.

"Tau!" jawab aku konpiden. Ciss... memperkecilkan pengetahuan aku tentang garam amat aku tak leh terima. Tapi aku senyap jer laa.. Dia kan Makcik...!!

Aku garu kepala yang tak brape nak gatal. Dengan berlari lari anak, aku memijak lantai umah atuk yang di perbuat dari papan. Berderik derik bunyi lantai menahan berat aku yang tak berapa beso.

Kat dapur, aku garu kepala lagi. Kat mane garam nenek letak?.. soal hatiku sambil mata melilau mencari garam di atas para dapur. Aku tercari cari. Tak penah pun aku tengok nenek letak garam kat mane. yang aku tau gula jer la sebab aku selalu nampak nenek buatkan air milo aku , dia capai gula di atas para kedua.

Aku nampak satu bekas plastik jernih kecik, penutup merah, berisi serbuk putih. Hah..ade pun. Aku capai piring atas rak pinggan dan cepat cepat  penuhkan piring tersebut. Aku perhatikan garam tu... ape yang sedap sangat makan mangga cicah garam?.. benak aku ingin tau.

Pada tangan aku ade lagi hirisan mangga yang last aku ambik sebelum turun ke dapur...aku cicah dan masukkan dalam mulut... lidah aku cuba untuk menerima rasa, otak aku cuba merejek ideanya dan hati aku plak tak berganjak dengan pendirian. erk.. ape rasanya pelik bebeno nie...macam nie ker rasa mangga cicah garam. lagi baik aku makan Nini cokelat celup..lagi sedap...tak pun Ding Dang ker..segala macam makanan tak membantu pembesaran aku yang Ah Lek jual kat kedai dia.....lagi sedap. Tak sedap tak sedap pun..aku lahap gak!

"Oii Along, cepat sikit..ko buat ape kat dapo tue..Ratah Milo heh..!" sayup sayup tapi jelas sora Cik . Alamak! singa dah berbunyik. Sora dia tak yah pakai mic pun, aku leh dengar sampai belakang umah. Speaker ori!!

Aku berlari anak naik ke rumah atas. Bergegar laa almari bila badan kecik aku berlari menghentak lantai papan yang tunggu masa nak bolos ke bawah..

"Jangan lari.. bobos pulak lantai kang!" jerkah Alang...aku perlahankan step. Kang tak pasal pasal kena dengar syarahan lak kang.

"Cik... nak garamkan?.." soal aku sengih sengih macam kerang busuk. Cik tak pandang aku pon. Mata dier tetap setia ngan URTV. Kepala dia jer mengangguk. Aku letakkan piring garam tu kat sebelah dia..sambil membaca URTV, tangan dier mencapai hirisan mangga dalam piring sambil mencicah mangga tersebut pada garam yang aku ambik tadi..

Aku pun sama. aku capai mangga yang baru dan mencicah garam tadi. Belum sempat aku suapkan ke mulot...aku dan Alang terkejut bila tiba tiba Cik meludahkan mangga tersebut sambil menjerkah,

" Oii.. ko ambik ape nie?" soalnya menyinga..majalah URTV dier hempaskan ke meja.

"Garam ler.." jawab aku naif dan tanpa rasa bersalah.

"Ko ambik kat mane?" soal Cik lagi menyinga

"Kat dapo ler..atas para...dalam bekas plastik kecik tutup merah tue...." jawab aku lagi ngan penuh konfiden tanpa berbelah bagi atau mencurigai pengetahuan minda aku.

"Itu bukan garam ngoii!!.. Itu Ajinomoto!!!... ko nak bagi aku botak kepala ker!" jerkah Cik lagi sambil meludah saki baki benda alah-yang-macam-garam  tu di lidahnya.

"Laaaaaa.. bukan garam ker?"


http://emo.huhiho.com~ Petang tu aku sia sia aku kena gelak dengan Alang dengan gelakan trademark dia ala ala tekukur tue. Perlahan lahan aku kunyah sisa mangga muda yang aku dah cicah ngan benda alah yang-macam-garam yang di panggil Ajinomoto tu dengan perasaan rendah diri.......Ceh..lepas tu aku bertekad aku akan kenal semua barang kat dapur sampai aku lagi terer dari diorang...~

5 comments:

  1. ahahaha..garam ngn ajinomoto pon tak leh kenal!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. mane nak kenal... belum cukup ilmu lagi masa tue...

    ReplyDelete
  3. kih kih kih.. naseb bek tak silap antara garam ngn kunyit!!

    ReplyDelete
  4. kalau tahap kunyit pun tak kenal..memang dah kritikal dah tue....huhuhu

    ReplyDelete
  5. haha, sama macam kawn saya, dia masak sup, tapi bila masuk2 gaam, tak masin, still tawar..sampai habis garam tu, tetap tawar..lma2 dia pelik and then ada orang tegur dia masukka ajinamoto...terus dia buang sepriuk sop tersebut

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD