04 October, 2009

Yang dulu lagi best...

Hahaha..semalam dok belek belek fail lame mase aku sekolah, muda, kacak, teruna idaman dan suci dan tak di cemari dengan dakyah dakyus zaman milenium skang nie, alangkah bestnye. Oihh..best wattt... zaman skang nie bebudak mane ade lagi tau ape tue senapang lantak peluru menerung, konda kondi dan bagai. Yang diorang tau PSP, PS2, PS3, xbox bla bla bla... kalau aku cerita ngan diorang konsol aku dulu MicroGenius..sure diorang ternganga.. amende tue...meh kita imbas balik zaman 8o an yang best..yang belum lahir , korang bace jer laa...keh keh keh...

1. Cerita TV
Zaman nie dulu, zaman takde internet (dah ade..tapi lom sampai Malaysia). TV lagi akrab dengan kitorang. hah..senaraikan cerita 80 an yang korang tau....aku dulu suke tengok cerita Mask Rider Black ( aku ponteng sekolah agama setiap hari Khamis sebab nak tengok cerita nie..) Gaban ~ "Gaban memakai baju kalis api gaban dalam masa 0.05 saat- in reality dier nak tunjukkan gaye jer pun dah lebih seploh saat.., Oshin (makcik aku suke tengok), M.A.S.K, Tosho Deimos, Voltron, Robotech, ade satu cerita Ninja tak ingat tajuk penuh tapi hero dier name Sasuka, Ultraman femes taon 80 an ialah Ultraman ace - hakoto dan Minami, Maero attack ( femes ngan Sommersault berpusing!!), Macgyver, Airwolf, The A-Team, Mission Impossible (Genius) Gumbi, slot tv3 baru nak tayangkan Mega Movie, Highwayman, Manimal ( lelaki leh tuko jadik haiwan), The wizard (lelaki kerdil tapi genius cipta permainan) pas tue ade plak citer Werewolf bersiri perghh..

2. Sekolah
Oihh..mee goreng siap ngan tempe goreng dan air sirap tak abis lima ploh sen aaaa.. perghh..zaman skarang dapat ker lime ploh sen..aku dulu gie skolah bawak tiga posen jer..nenek aku masukkan dalam sapu tangan lepas tue ikat bundat. Perghh.. mase tue dapat lima hinggit pun aku leh belanje seploh orang kawan aku makan kat kantin..skarang..sorang pon mencekik dah lebih dari seringgit..
Ade program makanan tambahan, program susu sekolah, gosok gigi ramai ramai tepi parit. Keh keh keh..
Zaman sekolah dulu dulu..cikgu tetap raja. zaman sekarang murid adalah Sultan. Dulu setakat kena sebat ngan rotan, kena cubit celah paha, kena tarik sideburn tu biasa. Takde plak mak bapak murid nak marah marah..sekarangggg.....cuba try test tengokkk..

3. Fesyen
Haaaa.. paling femes rambut fesyen rambut. Aku ingat lagi makcik aku setkan rambut dier kembang macam Fauziah Latiff mase muda muda dulu. Seluar jeans ketat singkat kat betis ngan baju kembang kat bahu. Pas tu pakai anting anting beso macam file ring tue..celak ungu kat mate..adoii.. alaa.. macam awek Stephen Chow dalam filem Shaolin Soccer tue...hahahha.. lawak. tapi itulah fesyen dulu. Aku kena marah ngan makcik aku sebab aku tertarik baju yang dier gantung nak pegi function sampai jatuh atas ubat nyamuk lingkaran Fumakilla...huhuhuhu

4. Game
Huish.. game consol popular masa dulu ialah Nintendo ngan MicroGenius. tapi aku suka Microgenius lagi sebab controller dier sedap di pegang daripada Nintendo yang empat segi wayar kat tepi tue. susah nak pegang. Aku simpan duit belanje sekolah semata mata nak lepak kat kedai video cum kedai arked permainan. Beroperasi tanpa lesen..bila kena rush ngan polis, cepat cepat tokey dier suruh lari ikut pintu rahsia... keh keh keh. aku tak kisah ngan polis..aku risau ngan arwah atok aku atau makcik aku menyusul dengan rotan dengan motto tiada maaf bagimu.. Game paling best dulu, Pong, Donkey Kong, space invader, pas tue apgred sikit, Jackal, Mario, Contra (paling best sebab tau cheat code dier), Ninja Turtle. Game 3D?..ape tue?

5. Muzik
Michael Jackson, Paula Abdul, Joan Jett, MLTR, Dr. Alban ad alah antara rokoh muzik lapan ploh an. kalau tempatan plak, ofkos lah Searh, Wings, Alleycats (terima kaseyyyyy!!!), Ramlah Ram, Zaiton Sameon, Sudirman. Zaman nie jugak kugiran di majlis kenduri kawen memang biasa. Joget lambak lagi, ramai ramai depan umah pengantin. Bila ade kugiran jer, manusia entah dari ceruk mane semua datang. tau aje depa nie...

6. Video dan kaset
Mane ade DVD, VCD taon 80an. yang ade VCR jer. Guna kaset dier yang gedabak tue untuk menonton dan merakam. (Kalau tak guna tape tue lebih seminggu, gambar jadik penuh semut macam TV takde signal)..siap ade tape reverser lagi. Makcik aku punye tape reverser bentuk keta...aku sorong tarik sorang tarik buat keta mainan...dulu nak beli movie cerita best best satu tape VCR tue hargenye mencecah Rm40. So di adakanlah kedai menyewa video. skang nie, DVD pun harga RM5-10 hinggit. Tepi jalan pun banyak..kartun, movie, korean, japanese, malay, english..yang berkaler, yang takde kaler, yang satu kaler...semuaaa murah murah murah....huhuhu...

7. Permainan
Yang nie, aku konfem budak skang nie tak leh lawan. Kalau aku ajak main pon, aku konfiden leh menang. Galah adang, Bola Baling Tin, Konda Kondi, Bot Minyak Angin, Senapang Lantak, Peluru Duku, Peluru Kacang, Syiling Meja, Syiling dinding ( dua nie, aku tak rekomen, sebab mirip kepada perjudian). Kitorang oldskool 80 an kreatif cipta permainan. Aku kena denda ngan cikgu aku kutip beribu kacang hijau kat sekeliling skolah sebab main peluru kacang..keh keh keh... yang mane tak kutip tue, dua tiga hari lepas tue tumbuh jadik taugeh...ngahahahha...

Arwah atok aku buatkan senapang lantak. Sebulan oo nak siap. erk..korang pernah tengok tak senapang lantak?..di buat dari buluh kecik (ape istilah untuk buluh kecik tue..aku pun lupa)..sepanjang satu kaki setengah, dengan satu rammer yang muat muat untuk masuk kedalam buluh tersebut..alaa senang kate macam pam basikal tue laaa... Peluru dier guna kertas basah pon boleh, guna buah menerung pon boleh. Masukkan peluru pertama, ketuk, ramkan separuh laras, masukkan peluru kedua, ketuk, ram sikit dalam laras. ready to fire. semi auto kalau istilah senjata api. peluru kedua akan ready untuk di tembak bila peluru pertama dah di lepaskan. Bunyik dier kalau yang cikai, plap plap..kalau yang power plak..ploff ploff..hahahha..lawak.  Tapi guna peluru menerung, boleh birat kalau kena badan. Atok aku pakar buat senapang lantak...power ooo.. setakat seploh kaki korang kena aim, birat tetap birat...

itu antara best things of oldskool 80's. Those were the days...jemm.. i miss that moments..
http://emo.huhiho.com

0 Ngomelan:

Post a Comment

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD