21 November, 2009

Bila Lanun duduk di dapur..

Hari nie aku dok lepak lepak di rumah. Nak meroyan kat luar, poket dah kempis. Kena tunggu Isnin baru boleh kluar duit. Tabung ade..ade dua bijik lagi. Tapi malas aa nak godek..

Hari nie aku masak Sup Sayur Campur. Almaklumlah...kena jaga kesihatan. Kena la menten kekacakkan aku nie.. (..nak muntah?..singki kat dapur..jalan terus belok kiri ya..)

Aku sediakan bawang putih, bawang merah. oh yeah.. korang punya stail mengupas bawang macam mane eik?.. korang boleh tak kopek sepuluh bijik bawang dalam masa seminit?

Meh sini aku tunjuk cara macam mana nak kopek bawang cara Aujinz..sediakan pawang bawang sekaliannnn...

bawang dan pisau..dua dua takde kaitan pertalian darah..


Pisau amat marah dengan bawang, dengan sekali hayun, atas dan bawah Bawang hilang..ahaks.. tersengal plak. Pancung atas dan bawah bawang. Pancung sikit jer..jangan pancung sampai setengah..korang nie..agak agak aaa...


Hiris pada dua penjuru bawang sekadar menembusi kulit bawang yer semua..dan tarik kulit bawang dengan cermat..


Tadaaaaaaa.... dalam masa kurang dari lima minit..inilah hasilnya. Teknik nie boleh di praktikkan pada bawang beso, bawang kecik dan bawang putih. Bawang putih paling senang. Jangan cuba dengan kentang.. korang giler kentang ke ape...


owh..lagi satu tips aku nak kongsi..cara paling senang nak lumatkan cili kering..korang rendam dalam air panas dulu lima minit. Pas tue baru tumbuk atau kisar. Aku tumbuk jer..itu jer cara lepaskan geram paling senang.. klentung klentang klentung klentang...bahagiaaa...




Dan inilah hasilnya tak lama selepas itu..

Sup Sayur Campur
Ape?
Macam mana masak?
Jangan laa buat aku nanges.. Sup Sayur pun nak tanya macam mane masak ker?!
Adoiaiiii!


12 comments:

  1. eh..eh, ini segment mari memasak ala2 lanun ker... lanu pon makan sayur ek.. ingat atas kapal susah dapat sayur...

    ReplyDelete
  2. wah..pandai masak..saya x pandai..ngaku ni..ekeke

    ReplyDelete
  3. Zul : Ini lanun mithali laa... takkan jauh ku tinggalkan dapur..

    Liyana : takde masalah.. buku masakan banyak...khohkhohkhoh...

    ReplyDelete
  4. hahaha.. aku tak pernah plak bc entry lelaki mask2.. tapi ko lanun tapi.. wow.. ahahaha.. tabik spring aku tuk ko.

    ReplyDelete
  5. lanun pndai masak??
    uishh..
    dilema2..
    tp..
    leh wat laki ni..
    muakakakakkaka..

    ReplyDelete
  6. amoih ghajen btoi ko masak kan..adakah tangan yang montok2 sedang mengopek bawang e2..en lanun somalia eh cilap lanun yang ranggi..hehehehe

    ReplyDelete
  7. wah..
    pndainya lanun masak ye?
    t bole la masakn tu hani lak..
    hehheehhe..

    ReplyDelete
  8. Pinky lucia : blush blush...

    applemintlady : khohkhohkhoh...boleh boleh..

    puprlelicious: montok eh?..sungguh tak pasti..bila compress gambar terus jadik montok gitu...muahahhaha

    Bintang Hati : orettt...Hani mau makan ape?..

    ReplyDelete
  9. aboi : standard chef kapal lanun jer..ahaks..

    ReplyDelete
  10. Ojin : Just nk gtau orang dapat ilmu kupas bawang ngn cabai kering tu dari umo 3 tahun lagi.hnsff..hnsff..hnsff [kembangkan idung sebesar mungkin]
    ada satu soalan..

    cmana cara-caranya nak buat sup sayur tu..ahakz~

    ReplyDelete
  11. Fen : ahaks..iyer laaa tue...

    sup sayur pun tak pernah masak ker?... jap..nak kembangkan hidung jap...

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD