07 April, 2010

Duit Manggis

Masa : lapan belas tahun yang lalu
Tempat : Kampung tempat aku buat onar.

"Kutip laa yang jatuh tue. Ko buat ape?"

Cepat cepat aku bangun bila singa atas pokok manggis tue bersuara. Aku pasang balik helmet buruk Diktator Sadis dan mengutip buah manggis yang berselerak atas tanah.

Siyes, buah manggis arwah atuk aku amat besar di bandingkan dengan manggis sekarang. Diktator Sadis kata pokok tue baka dari Republik Ireland. Aku sangat kagum dan siap canang pada cikgu sekolah bahawa pokok manggis aku dari Republik Ireland walaopon sumpah aku tak tau kat mane Republik Ireland tue. Mane mane kawan yang kate aku tipu, aku tumbuk on the spot.

Tak lama lepas tue, baru aku tau aku kena kencing ngan Diktator Sadis. Pokok Manggis tue bukan dari Republik Ireland, tapi dari Kampung Parit Pelampong. Tak glemer langsom.

Lepas penuh sebakul, Diktator Sadis suruh aku bawak dan jual di kedai Ah Lek. Dengan basikal Chopper merah Diktator Sadis, aku ke kedai Ah Lek dan jual manggis tersebut.

Setelah Ah Lek timbang, dier bagi kat aku dua keping not sepuluh hingget.

Baru aku nak keluar dari kedai Ah Lek, aku ternampak sesuatu yang sangat menarik hati.

***

Sampai di rumah, Diktator Sadis pandang aku.

"Mane duit manggis?"

Aku hulur duit pada Diktator Sadis.

"Apesal sepuluh hinggit jer? Berapa Ah Lek bagi?"

"Dua puluh!"

"Lagi sepuluh mane?"

"Dah beli nie..Cantik tak, Cik?"
jawab aku sambil menunjukkan barang yang aku sambar kat rak kedai Ah Lek.

Muka Diktator Sadis terpancar aura pembunuhan tahap kesempurnaan.

***

Sampai ke senja aku tak turun lagi dari pokok manggis sebab nak penuhkan manggis sebakul. Sebelum tue aku dah dapat bonus set penyangkut baju di peha.

Patung Gojira yang aku beli tak sampai sehari dah hilang kepala kena smackdown ngan Ultrawoman Sadis.

Cet! Tak hargai seni lansom!
sori Gojira..i ken not sep you from that evil Diktater!

14 comments:

  1. wakakakkaka...dia xseni cam ko bro...maafkan je la dia tu...

    ReplyDelete
  2. hahhaa..skali kna ngn dktator sdis da..mmg sdis tul cter ko nie..hahhah

    ReplyDelete
  3. miahahaha ojinz..ko pun layan gojira gak...

    ReplyDelete
  4. hhahaha yang ko salah guna kuasa tue uat pa..eh cilap salah guna duit..hahahah kan dah dapat penyakit..

    ReplyDelete
  5. alalala..diktator sadis memang dicipta utk memusnahkan spesis gojira..muahaha

    ReplyDelete
  6. otak katun tui dakni..ekekekeke

    ReplyDelete
  7. sah!!! ditaktor itu spesis kak ros.. akak upin dan ipin~ hhahhaa

    ReplyDelete
  8. Bullet:

    mungkin dier tak penah tengok citer Gojira aka Godzilla...huhuhu

    ReplyDelete
  9. Mish Lollipop:

    ade banyak lagi kisah ngan Diktator Sadis yang lagi sadis...huhuhu

    ReplyDelete
  10. Hyde:

    oihhh..selain otromen, aku jugak suka Gojira...(-_^)

    ReplyDelete
  11. eiyda:

    sesekali ku rasa teringinnnnn...

    ReplyDelete
  12. Kniedaz:

    memang betul tue kak!...

    ReplyDelete
  13. cikiah:

    otak kena berimaginasi..baru leh berkembang..

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD