29 May, 2010

Donniaaa punyaa...

Aku singgah di Kedai Mamak Kuih-Donat-Keras-Macam-Tayar. Dah lama aku tak lepak. Lepas habis keje, aku merajinkan diri singgah kejap nak pekana tosai.

Aku nampak si Rosdy ngan anak pompuan dier tengah bersantap roti canai.

"Awe, make soghe ko?"

Si Rosdy pandang aku.
"Nate nie, demo ingak sebelah kawe nie anok patung ko?"
sindir mamat tue. Aku dah paham sangat mamat tue. Memang stail dier macam tue.

Aku order Tosai dengan Teh Tarik. Sambil pekena tosai, kitorang borak pung pang pung pang pasal badminton yang skil tak jadi, salahkan media, pergelutan BAM, gaji baru umum nak naik yang lain lain berlumba lumba nak naik gak..minyak nak naik harga, gula nak naik harga..silap silap yang aku pun leh naik gila.

cerita pasal World Cup plak. dah tak berapa hari nak start.

"Ekau sokong mano Dee?"

"Kawe Brazil laa.."

"Brazil ken not gie taon nie. Den kobaan kek kau..taon nie Jerman!"

"Nate nie planet mano tughun nie..toksoh perase la demo. Brazil taon nie!"

"Wokeyh.. kita bet. Sape menang..orang kalah kena belanja makan Tom Yam Pok Tek ngan Ikan Siakap tiga rasa!"

"Kawe tak dok hal! set...ok kito bet!"

"Celet!"
Aku hulur ibu jari nak celet tanda setuju..si Rosdy baru nak angkat ibu jari..



..Anak Rosdy berdiri atas kerusi sambil menggoyang goyangkan jari telunjuknya.

"Ayah..ustazah kate tak baik bet bet. Haram! Dosa.....nanti masuk neraka kena bakar sampai tak kluar suara!"
Anak Rosdy yang baru masuk taska yang belum  mummayiz tue tetiba bersuara dengan nada sekata.

***

Air Teh Tarik yang tinggal separuh cepat cepat aku habiskan. Aku order Teh Tarik kurang manis..tapi aku rasa pahit sampai ke hulu hati.

14 comments:

  1. Lia:

    yer..semoga menjadi seorang muslimah sejati...sob sob sob

    ReplyDelete
  2. cik aidacomei:

    rasa macam lempeng, tapi masam masam sikit...
    hik hik hik..

    ReplyDelete
  3. apabila budak berkata2..
    habis semua terpana...hahahaha
    kan dah terkena.....;p

    ReplyDelete
  4. hehe,.kena ngn budak..


    lanun pekaaba..

    xtrun laut ke arinih..

    ReplyDelete
  5. kena selepuk tang muka..huhu..

    ReplyDelete
  6. wanie-sang:

    betul betul betul..

    ReplyDelete
  7. cikTi:

    kabo baek..cikti?..

    tak turun kelaut..kapal bocor..

    ReplyDelete
  8. Kniedaz:

    kelepap! kena muka tuan derekter Ahmad Nisfu!

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD