20 October, 2010

Mana sama..

Kalau aku balik rumah bonda aku, ada harapan aku kena lepak di dapur. Memasak. Selalunya bonda aku jadi penasihat untuk memantapkan lagi teknik Silang Sudip aku peringkat tertinggi.

Aku tengah sibuk klung klang klung klang bila mana sepupu mak aku yang aku panggil Ngah datang ke rumah.

"Ko masak ape Long?"
soal  Ngah sambil menjengah dalam kuali.

"Padprik!"
jawab aku ringkas.

"Senang mak ko kan, takde anak dara pun boleh duduk goyang kaki kat depan"
komen Ngah. Terasa macam ketat sikit seluar aku dek kekembangan tak terkawal.

"Alaa.. masak simple simple jer!"
jawab aku cuba nak kontrol kekembangan.

"Zaman sekarang lelaki pompuan sama jer. Orang pompuan leh masak, orang lelaki pon leh masak"
ngomel Ngah.

"Salahh.. ade orang lelaki boleh buat tapi orang pompuan tak leh buat bab masak memasak nie!"

"Apedia?"
soal Ngah

"Tengok macam Along, memasak tak pakai baju, pakai treksut jer, orang pompuan leh buat?"
Jawab aku dengan muka riak.

"Siut si Along!"
ngomel Ngah pada mak aku.

Ngeh ngeh ngeh.. cuba try tengok!
***





Nie resepi aku. Aku namakan Padprik Lanun.
Tak guna garam dan Ajinomoto
Licinnnn...


20 comments:

  1. terer masak la ni!
    perghhh takut lak kat en.aujinz!huhu

    ReplyDelete
  2. tempek2 laa resipi tu sket.. adehh dia nih....

    ReplyDelete
  3. sbb dia terel masak laa boleh ak punch bag kan perot dia...
    ngehhh3!

    ReplyDelete
  4. ptut lah pndai masak, jahit....rupenya mak ang xde ank dara..

    ReplyDelete
  5. hahahaha... mst la xpayah garam n mak aji... sbb peluh2 hg dh menitik masok... wakakakakaka

    ReplyDelete
  6. wa caya lu..

    wa caya lu..

    (sambil melutut)

    wa caya lu..



    nnt nak kawen baru gua duk dapo.

    ok.

    lalala

    majulah sukan utk negara.

    ReplyDelete
  7. wahhh..terer memasak...kalah la mcm ni....keh3x...

    ReplyDelete
  8. Wanie-sang:

    masak jer pun..takkan itupun nak takut..koh koh koh

    ReplyDelete
  9. Zyra:


    huhuhu..baeklah..nanti tempek

    ReplyDelete
  10. Aki:

    cit.. sekeh kang aki Ngek nie..

    ReplyDelete
  11. xtionkamen:

    cuba tak yah pakai baju terus..

    ReplyDelete
  12. Daun Bidara:

    caya daun jugakkk...

    ReplyDelete
  13. mimiot:

    banyak la hang.. aku tak berpeloh masa masak laa..

    ReplyDelete
  14. Naj Hebat:

    masa tue dah terlambatttt

    ReplyDelete
  15. emymilia:

    masak simple simple jer.. mane leh kalah.. koh koh koh

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD