22 October, 2010

Amaran..ini bukan blog masak masak..

Mak kata, kalau kau kenal setiap bahan yang kau masukkan dalam gulai, ko takkan risau dia jadi ke tak jadi.

Kena tau apa yang bawang putih buat,
kena tau apa yang bawang merah buat,
kena tau apa tugas halia,
kena tau apa tugas lengkuas.

..tapi sampai sekarang aku tak leh kenal bayam ngan sawi. Vongok tul.

So, aku tengah menghargai setiap masakan yang aku nikmati. Kenapa nak merungut masakan kat kedai tak sedap? Kalau tak sedap, kenapa tak masak sendiri?

Koh koh koh..

Ini resipi Padprik Lanun aku.

5 ekor sotong basah - potong laa
1 bahagian dada ayam - potong laa..
5 err.. batang, urat..ahhh.. Kacang panjang - potong2
1 batang lobak merah - hiris halus..ikut suka korang laa.. hiris tebal pon ok
Sebiji Bawang Besar - potong bulat
4 biji bawang kecik - hiris
1 labu bawang putih - hiris
Bunga kobis suku bahagian
5 batang err...anak jagung.

2 sudu besar cili giling
4 sudu besar sos cili Megi.
2 sudu besar sos tiram.

no garam, no ajinomoto..

-masak-
1. tumiskan bawang putih ngan bawang kecik sampai naik bau.
2. Masukkan cili giling, tumis sampai meleleh air hidung dek kewangian..jangan hangus sudah.
3. Masukkan ayam ngan sotong, masak sampai sotong jadik kurus slim sikit..pastikan tumis tak terlalu kering, tambah air bagi basah sikit.
4. Masukkan kacang panjang, anak jagung, bunga kobis, lobak, bawang besar dan gaul sebati.
5. Masukkan sos cili, sos tiram dan gaul lagi. Rasa rasa tak cukup, tambah la sos cili tue. Nak tambah sebotol? ..lantak korang la.. [ geleng kepala].

Kalau kering, tambah air. Bagi kuah dia pekat sikit.
Jangan tambah air sampai melaut..sudahhh..
Nak tambah daging pon boleh. Tapi aku diet, daging aku tak letak.

kalau korang buat betul, rasa dia, cukup semua.

Apa..nak tambah garam jugak?
..........


lantak korang laa...
[ geleng kepala..tak dapat di selamatkan..]

24 comments:

  1. ko buat paprik sayur ke nok...?? ahahah cam makanan kat spital xdo raso...

    ReplyDelete
  2. eiyda:

    sori nok.. padprik aku ade rasa semua..muahahahha...

    ReplyDelete
  3. bayam dan sawi tu bukan ke sejenis mamalia ?

    ReplyDelete
  4. budak rumah aku dlu klo msk memang kaya dgn bwg putih.aku xtau knape.tp skali masak 2 dekat suku kilo jugak gamaknye die letak bwg putih.muahaha

    ReplyDelete
  5. Al-Lavendari:

    agaknye lah Uncle... muahahahha

    ReplyDelete
  6. Aleen:

    kan aku dah bitau..kena tau setiap kegunaannya..

    bawang putih elok makan banyak, dia ade agen anti kanser..

    ReplyDelete
  7. byk nyer bawang putih? :-ss
    satu labu yg beso ke sederhana ke kecik? :|



    abang.. sblm blk keja, belikan sayang sawi.. nk goreng mee mlm kang.. *winks*

    ReplyDelete
  8. bawang merah dan bawang putih mereka selalu bergaduh.....

    ReplyDelete
  9. ang terpksa geleng kepala....aku ni kuat masin, mmber2 len dok kata dah ok....aku lak 'tawarrrrrrnyeeee'...

    pdahal ak yg masak..sbb pesen ak masak, ak takder nye rase2..siap jer mkn..

    ReplyDelete
  10. hahahahaha
    en aujinz ni..tu pun tertukar ka..
    nasib pandai masak!respect!

    ReplyDelete
  11. siyes..aku tgh lapar skg pas baca entry ni

    hye chef aujinz..mau blnja aku makan x?

    ReplyDelete
  12. siot! menebes air liur akuuuuuuu T___T

    ReplyDelete
  13. Porcupine:

    mereka memang tak ngam.. tapi kalau dah ngam, sangat sedap..

    ReplyDelete
  14. Ann:

    bahaya masin masin..darah tinggi lak kang..

    ReplyDelete
  15. Wanie-sang:

    koh koh koh... serius tak kenal sawi ngan bayam..

    ReplyDelete
  16. xtionkamen:

    muahahahha.. boleh jer..

    ReplyDelete
  17. maisyara:

    nasib hang laa... koh koh koh..

    ReplyDelete
  18. Ju@Lucky^Mummy:

    ahahahahhaa...alahai..

    ReplyDelete
  19. timaceh.. jasamu dikenang!!~

    ReplyDelete
  20. aku baru makan paprik beli dkt kafe kolej aku. manis gilaaaaaaaaaaa =,= skrg aku dh lapa paprik pedasss. uwaaa

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD