16 April, 2012

Hikayat Ikan Adik Ah

 Dua tiga menjak nie aku dah jadi Tukang Karut kepada Mem Kecik. Setiap kali dia nak tidur, dia order susu dan siap sedia untuk tidur.


Lepas tue dia akan suruh aku bercerita tentang kisah kisah haiwan dan dongengan yang lain. Tiap kali dia lepak rumah aku sampai aku la nie dah tak tau nak cerita apa. So aku terpaksa laa rujuk ke internet cerita cerita mengarut dan kadang kadang aku reka sendiri cereka mengarut aku.




 Aku pun tak tau apa masalah dia dengan buaya. Tak kira laa aku bercerita pasal haiwan atau kisah Cinderella, semua dia nak suruh kena makan dengan buaya. Aku cerita pasal Batu Belah Batu Bertangkup pun dia suruh Batu Belah dimakan dek buaya.

Dan satu malam tue lepas aku bercerita, dia tanya aku....


Dia cerita kisah ikan.. ikan tue comel..
walaupun dia cerita pasal ikan buntal atau ikan Dewan Bandaraya, tetap comel sebab pencerita dia comel. Puas gak aa aku nak fahamkan ayat dia.... kena dengar bebetul baq hanggg..

 Dan disudahi dengan tauladan yang perlu dipelajari dari cerita beliau..

 emash = lemas

iaitu .. Minda kanak kanak adalah luas, dan imaginasi dia tinggi.
Jangan sesekali sempitkan.
Terima jer laa apa pun cerita dia.

Koh koh koh


30 comments:

  1. ikan tu EMASHHHHH! ka ka kah!

    ReplyDelete
  2. berpeluh2 ayong dengar citer mem kecik koh koh koh...

    ReplyDelete
  3. minda kanak2 mmg kreatif..hehe
    kdg2 sampai x terlayan ngn imaginasi mereka..hehe

    ReplyDelete
  4. tu adk awok ke??awok umur bapa ada adik lagi??XD..ops.sori..serius suka gler masuk sini dan baca pasal cerita adik awok..sbb comel bila bygkan.dgn cara kata2 dia..penceritaan awok tu buat sy terbayang betapa comel adik awok..alahai.rasa nk gigit je pipi dia.XD

    ReplyDelete
  5. comel gila mem kecik nih..adoii
    haha

    ReplyDelete
  6. Hadoii lahhh si mem kocik ni.. Mano ado ikan lomeh! Haha. Tinggi betul imaginasi dia.. >_<

    ReplyDelete
  7. ikan emash 2 ikan lemas ek.. ingtkn ikan emas.. hahakk

    ReplyDelete
  8. ikan boleh lemas, nasib baik ikan tu tak kena makan buaya.

    ReplyDelete
  9. hahahaha.. comel jer dedua.. ingatkan memula ikan emas.. ohh~ ikan lemas rupanya. hahahah

    ReplyDelete
  10. haha... ada ciri2 bapak mithali ko ojin

    ReplyDelete
  11. keh3, sme ngan pesen adki aku..kalau citer mohon sekeh tak logik...haha

    ReplyDelete
  12. alaa sweetnye adik...ikan ye emash.....nape ayong xtolong shamatkan ikan ea...

    ReplyDelete
  13. emaassssh shayyaaaa membacanya. haha. comel betul

    ReplyDelete
  14. haiihhh! anak buah u manyak shomell maaa! hahaha..gegham nengok~

    ReplyDelete
  15. @Herinza: amboii.. gelakkk.. nak CPRkan ikan tue?..

    @Nursyaida: kih kih kih..

    @misz_eyza: hahahahaha.. kannn..

    @Cotton Candy: kih kih kih... diorang punya imaginasi sedang berkembang

    @merahitujambu: koh koh koh.. sila rujuk entri sebelum nie.. saya ada tulis kot... huhuhu

    @Ezy Chiaki: koh koh koh

    @Zulfikar Hazri: haaaa.. tau takpe.. koh koh koh

    @Cik Bulat: koh koh koh.. dedua comel?.. okeyh.. koh koh koh

    @Keri Ikhwan: tengah kursus laa nie.. koh koh koh

    @Tasha: takpe... kengkadang kita boleh sama sama join imaginasi dia

    @Henrietta Jose: hahahha.. nanti saya selamatkan dalam cerita lain..

    @Nurdani: kih kih kih

    @budakampung: hahahhaha..

    ReplyDelete
  16. Kahkahkah ! Aih comel lah budak nei. Kot aku jumpa dia, jangan marah lah kalau tergomol. Wakakaka

    ReplyDelete
  17. Hahaha, macam ayah tunggal pulak dah aku nengoknye aujinz. Bhaha. Btw adik ahh comellll! Kirimkan tu kat dia. c:

    ReplyDelete
  18. ingatkan ikan emas... ikan lemas rupanya!

    ReplyDelete
  19. nasib baik ayong xlemas dengar cerita tu...

    ReplyDelete
  20. woot2.....shanteknye lukisan ko... jeles bai....

    imaginasi adik ko same cam aku.... i like! XD

    ReplyDelete
  21. oit..aku dah tukar no..hahaha..nnt roger aku no tepon hg..aku turun kl nnt lepak dgn pis..nak g ABC..koh koh koh..kalau xmo jeles2, sila roger aku no tepon balik...kang x psl2 aku salah viber lg..HAHAHAA

    nnt bwk mem kecik..aku nak gigit2 pp dia..koh koh koh

    ReplyDelete
  22. alalala comelnya adik anda ojin. *pengsan sebab kecomelan melampau*

    ReplyDelete
  23. hahahaha emash laaa.. ayong ni.. ape laa.. hahah

    ReplyDelete
  24. ahha . free jek kne tipu dek mem kecik . hehe . lemas , kusgkekan emas . haha

    ReplyDelete
  25. pandai dia berciter psl ikan.

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD