18 November, 2009

Telefon baru..

TEMPAT: Kampung Sungai Senduk
MASA: Lapan Belas Tahun yang lampau..

Sampai di rumah, dalam kepenatan, aku campakkan beg atas sofa. Aku berjalan ke dapur nak pekena air sejuk secawan dua.

Sebelum aku turun tangga dari rumah atas ke rumah bawah, aku berhenti. Ada satu benda pelik yang sumpah aku tau tak pernah ada sebelum nie tercongok atas kabinet TV.

Sebijik telefon berwarna biru tertulis TELEKOM rilek jer atas kabinet. Wahhh... Aku angkat gagang, baunye perghh sungguh asyik..bau kilang lagi..aku gosok gosok badannya yang licin. Terasa licin bak sutera.. giler gayat! Telefon baru beb!

Selama nie aku dok bergayut pada Public Phone depan sekolah yang itu pun dah nak tercabut wayar gagang di kerjakan dek Kaki Gayut. Bila bergayut duit abis, belum sempat aku bagi salam..dier dah pandai pandai putuskan talian.

Esoknya kat sekolah, aku sibuk pomot no tepon baru rumah aku. Semua aku beri. Kawan kawan, cikgu, Pak Aris Kantin, Cik Man Tukang kebun, hatta Jaga sementara sekolah pun aku bagi nombor.

Tak lupa juga kepada tokei kedai peberet aku Si Ah Lek pun aku bagi sekali.

Aku siap pesan.."Jangan lupa telefon tau!"

Kalau seharian telefon tak berbunyi, aku gatal tangan dail nombor kawan kawan tanye dah makan ke belum, ko dah mandi ke belom..Aku telefon Is, ajak pegi sekolah sama sama, walhal rumah dier sepelaung jer dari rumah aku.

Tapi aku guna time Diktator Sadis takde kat rumah jer la. Jangan cari pasal guna telefon masa dier ade, mau aku kena hambur dengan seranah Keji Cacimaki.

Satu hari tu.. aku tengok iklan kat TV. Sangat menarik. Aku terus dail nombor telefon peberet aku..

"Weii!" suara di hujung talian.
"Weii Ah Lek, itu Tora ngan Ding Dang baru dah keluar ke?"

"Haiiiyaaa... mana wa tau. Itu Tola hali hali ada maa.."
"Aku nak yang baru tue Ah Lek..yang ada Bola Apung dengan Serangga Melekat tue!"

"Lu mali sini wa punya kedai laa..kasi tengok sendili!"
"Malas aa Ah Lek, kalau dah ade, telefon aku eik"

"Haiyyaa.."
"Aku nak Kam Kam ngan Bon Bon dua. Hanto rumah aku yer!"

"Haiyaa...lu gila ka!"
"Jangan bising la Ah Lek..hantar jer laa..."

Sampai ke sudah..tak di hantar nye Bon Bon dengan Kam Kam aku. Sudahnya, aku sendiri ke kedai dia nak dapatkan makanan tak membantu perkembangan kegemaran aku tue.

***

Hujung bulan, teruk aku kena bebel dengan Alang. Dengan Diktator Sadis lagi laa.. tak hingat punya aku kena seranah. Sampai koma otak aku di buatnya.

Bil pertama bulan tue cecah RM200.. dalam penyata bil, nombor paling banyak di dail ofkos la nombor kedai peberet aku. Kedai Ah Lek.

Dan semenjak itu, aku tak leh lagi mendail telefon sesuka hati. Makcik aku dah pasang kunci pada keypad telefon.

..Dan aku terpaksa menapak ke kedai Ah Lek setiap kali nak tengok stok Ding Dang dengan Tora yang baru...hampeh!


16 comments:

  1. apada.. tuh pun nk tepon..
    iskiskisk~

    skrg da ada hp, duk amek gmbr jea..
    pantang jumpa, smpat jea dia snap..
    da snap bbyk tuh, xreti nk share2 ke??
    bak sini..
    hahha~

    :))

    ReplyDelete
  2. Adza : deq non.. gamba awak hari tue takde.. saya ambik awak mengelak.. sila mintak ngan En. man yer...

    ahaks..

    ReplyDelete
  3. hahha~ sy kn pengelak org nya.. *malu*
    sy namo gmbr sy.. sy mo gmbr2 org laen itu..
    hehhe~

    :D

    ReplyDelete
  4. hye awk..

    erm jakun la nih wt kali prtama?
    hehhehe..
    promot mlampau2 lak erk..
    bangga la kn..
    kihkihkihkih..
    skrg da ag x tepon tu?

    ReplyDelete
  5. Adza : mane aci macam tue...

    bintang : ade lagi... huhuhu.. sekarang nie dah tak pandang pon..ahaks..

    ReplyDelete
  6. hohooo..batak giler ye kamu nih..dulu aku pun mcm tu juga..tp xlah seteruk ko..aku rase time ko dpt hp baru pun..mungkin ko mcm tu juga kot..huhuhu

    ReplyDelete
  7. mak aih... jauh sgt ker kedai ah lek tu ngan umah ko, sampai panggilan pon masuk dalam bil... klu sekampung bukan ke panggilan tempatan ker... mana ader dalam bil...

    ReplyDelete
  8. Intan : wehh... time aku dapat henpon baru tak macam tue laa.. sebab seblom tue aku dah pernah pakai ATUR..

    Zul : dulu mane ade split panggilan tempatan. Semua panggilan di kira dalam bil..sekarang nie jer laa yang ade..

    ReplyDelete
  9. tepon biru telekom skrf da namo pandang sbb da ada hp.. hahha~ :))

    knp plak xaci?? aci laa.. hehhe~ :p

    ReplyDelete
  10. hahahahahahahah gila jakun kan..nasib baik aku baik skit dari ko..wakakakkaa kot x..harus kita leh join forum makian bersama2...sebab mama aku adalah sepesen nan Diktator Sadis ko jugak wakakakakak...tapi yang lagi kejamnyer..bila dia nak kuar umah..dia sembunyikan telepon tue dalam bilik dia yang berkunci.uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  11. adza : tak pandang dahhh....ahaks..

    Purple : hahahhaha.. lagi sadis...

    Applemintlady : zaman belum mumayyiz lagi tue..hahahahha

    ReplyDelete
  12. hahahaha..teringat lak...penah gak sampai kena kunci tepon umah tuu...

    (mcm org jakun pun ada jgk ms mula2 dpt tepon umah berbelas taun dulu...hihihi)

    ReplyDelete
  13. heheh,,den pun sama mcm ko nih...xcited bila mula2 pasang tpun kat umah...mcm jakun lak,...ahaks

    ReplyDelete
  14. Miss Nurul : ahaks...betul betul betul..

    Sue : biaselah.. mase kecik kecik.. ahaks..

    ReplyDelete
  15. HAHAHA ! kesian gila woi, tapi sumpah batak. HAHA

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD