13 August, 2010

Seloka Bulan Puasa..

Ramadhan yang mulia telah tiba, tauke kuih muka ceria, belum pun puasa menjelma, order kuih dah berjela jela.

Di dalam opis semuanya muka toya. Konon konon muka puasa. Belum pun tengahari hilang entah kemana, tup tup terbau kari mencucuk cucuk deria rasa. Ape la punye manusia...aku lempang kang sia sia.. kalau pompuan boleh lah timbang rasa..nie jantan matang.. boleh ker?

Alasan klise bulan puasa, sebab takmo buat keje, aku puasa tak larat der, ko jer laa yang pergi..banyak cantik, nak bebel banyak batal plak posa aku nanti.

Hotel hotel sibuk promot, berbuka puasa sampai sendat perot, berbuka sambil berhibur artis artis dah tersedia.. kepala lutut korang, ingat bulan nie nak beronggeng jer ker?.. bawak bawak la sedor diri, terawih tak nak ker pergi?

Baru dua hari puasa dah sibuk nak beraya, alo kawan, korang rasa puasa korang sempat cukup ker? cukupkan amal ibadat itu lebih utama.. taon depan entah sempat entah tidak..korang tau ker?

Ampun maaf salah silap terkasar kata, maaf memaafkan itu amalan mulia, jangan di bawak perangai yang dahulu kala, setan setan dah kena rantai, jangan nafsu pulak beraja.. kalau perangai lama tetap ade, tak yah salahkan setan, korang sendiri la tue punye keja..

Salam Ramadhan dari Lanun Kacak lagi bergaya.
Jangan jeles der..kang batal korang punya puasa..

muahahhaha...

21 comments:

  1. saya suka seloka ini .. habis semua orang kiri kanan awak sebat.
    tapi saya tak rasa apa-apa, sebab saya tak buat itu semua. hehe perasan !

    ReplyDelete
  2. Uncle Al-Lavendari:

    siapa makan cili, dia rasa la sendiri.. err.. bulan puasa kurang makan cili kot..

    muahahaha.

    ReplyDelete
  3. macam mna nak bce nye ye??
    kena ad irama kan?
    nada....
    hehehhe

    ReplyDelete
  4. memang kreatif..semoga silanun ranggi yg kacak bergaya puasa penuh k

    akak x pe..awal2 lg dah raya..miahaha!

    ReplyDelete
  5. Aki:

    meh kursus ngan aku meh..
    aiyyyaaaa... muahahahha

    ReplyDelete
  6. makdara TERDIVA:

    yer yer.. saya tetap kacak lagi bergaya..Insya Allah.. tak ponteng punyaa...

    ahkakkkk.. kalau tak leh posa pun, sila la menyorok nyorok bila bersantapan yer.. koh koh koh

    ReplyDelete
  7. adeh, terkena btg hidung wa beb!
    kih3... terus insap jap pas dtg blog lanun yg kunun ranggi...
    slamat berpuasa bro...

    ReplyDelete
  8. bijak sungguh orang yang mereka seloka ni

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. MiszNoRulz:

    selamat berpuasa gak.. :D

    ReplyDelete
  11. Iena:

    hohoho..tak tau tak tau..

    selamat berpuasa gak.. :D

    ReplyDelete
  12. Daun:

    ha'ah kan.. mesti beliau sangat bijak dan kacak.. (^_^)

    ReplyDelete
  13. aku suka seloka ni. hehehehe. memang pedas. ^^



    kadang2 aku tak suka pergi beli barang dapur dekat shopping complex, tak pasal2 dengar lagu raya. siot! baru 3 hari puasa babe. damn!

    ReplyDelete
  14. inchik aujinz, selamat berpuasa.. arinih br sempat nk jenguk2 blog kwn2... bz aar...

    ReplyDelete
  15. Zyra:

    selamat berpuasa gak... hehehe..
    same lah kite.

    ReplyDelete
  16. hahahaha
    daku baca sambil menyanyi2..
    xreti nak berseloka..hehehe
    tp nice!lawak la en aujinz ni..:))

    ReplyDelete
  17. hehe..selamat berpuasa aujinz!

    ReplyDelete
  18. Wanie-sang:

    haiyyaa.. seloka pun senang der..

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD