20 January, 2011

The legend of Kak Mah Cendol

Itu hari Bonda ngan ayahanda aku singgah ke teratak buruk aku. Saje nak jenguk aku kate diorang. Datang mengejut, memang takde pape laa dalam lemari es kan. Aku ingat nak ajak diorang gie makan makan kat warung. Tapi bonda aku kata dia kenyang lagik.

Tapi teringin nak makan laksam.

Aku bawak bonda cari gerai jual laksam.
Aku berhenti di gerai Kak Mah. Selain cendol yang menggiurkan tekak, anak Kak Mah yang muka macam anak Jepun tue pun boleh tahan...ehh..typo la plak.. aku nak cerita pasal laksam beliau bukan anak beliau....sila abaikan ayat yang sebelum tue..

Bonda order laksam. Aku nak skodeng anak Kak Mah pun, dia tengah sibuk basuh mangkuk cendol. Sementara tue aku gie ke gerai Abang Jambu. Beliau jual jambu, bukan muka beliau jambu. Sila jangan buat spekulasi. Aku lagi jambu dari beliau.

Setel jer, aku lepak dalam kereta sementara Bonda aku tak setel setel lagi deal ngan Kak Mah. Nak beli Laksam jer kot, takkan nak sign MoU. Tak lama kemudian Bonda masuk dalam kereta sambil tersengih sengih pandang aku.

"Aik.. apesal sengih2 nie?"
soal aku

"Akak tue tanya, Along anak mak ker? Mak kata laa iyer.."
jawab Bonda.

"Habis tue?"

"Dia kata Along hensem!"

"Tipu laaa..."

"Dia siap bagi mihun sup free sebungkus! Dia kata Along selalu beli mihun sup dia, yer?"
soalan dalam ayat penyata tue yang tak tahan. Bonda tersengih sengih keji.

Ahhhh sudah..

Semenjak hari tue, kalau aku lalu depan kedai Kak Mah, aku jalan kepit woii..
kalau aku tak singgah Kak Mah mula la tanya aku tak nak singgah ker..bla bla bla..aku cuma mampu tersengih tersiput siput..bila aku teringin nak pekena cendol jer aku singgah.

tapi..

Nasib baik Kak Mah yang cakap macam tue, kalau anak dia, memang aku hari hari singgah gerai Kak Mah.

..Tapikan..

 kalau Kak Mah cakap macam tue untuk anak dia, mau kot hari hari aku borong pisang goreng ngan cendol beliau!

***

31 comments:

  1. hahaha...legen katenye...alang2 da berkenan..mintak makan free hari2 jew...

    ReplyDelete
  2. amboiiiii...market tinggi nampak :P

    ReplyDelete
  3. ok fine aujinz
    sekarang ko nk kate ko ensem laa kan
    kaloi fhm statement ko oke
    dont worry
    memg fhm
    hehehehehe

    dah jom renang-renang

    ReplyDelete
  4. kak mah xde anak llaki kn..? x jadi g kedai dia...

    ReplyDelete
  5. @Mashy_entah;

    tak baik laaa.. beliau meniaga..:))

    ReplyDelete
  6. @Fentot:

    ha'ah.. tempe goreng agak mahal skang nie

    ReplyDelete
  7. @Nurkaloi:

    tettttttt...
    mane ade.. mane ade.. bukan saya yang kate

    ReplyDelete
  8. @Ila:

    takde kot.. tak pasti laa plak.. koh koh koh...

    ReplyDelete
  9. acececee.. nak gak citer kt semua org dia ensem lettew...
    adeehhh.. kalo bace en3 belog aujinz konpem gelak2..

    http://ishikosworld.blogspot.com/2011/01/116-saya-nak-ke-saya-suka.html

    ReplyDelete
  10. saham tgh naik tu... kasi up lg la gaya jln kepit2... hihihihi

    ReplyDelete
  11. @Ishiko:

    bukan saya.. bukan saya kate wooo...
    koh koh koh..



    tapi ..
    kacak sikit kot... kohh
    tetttttt...

    larikkk

    ReplyDelete
  12. @Cik Hani:

    takmo aaa..kepit lelebih kang tersepit plak kang..

    koh koh koh..

    ReplyDelete
  13. gedik!hu3
    alah da maknye bertanyekan ang 2 kompem die nak kenen utk anak die..ang pon da berkenan kat anak die,kenduri jgn lupe jemput aku!sentap nnt!hu3

    ReplyDelete
  14. geli ah aku baca.hahaha so apa sebenarnya yang ko cuba nak buktikan nih?hahaha

    ReplyDelete
  15. nk pikat anaknye, kene pikat emaknye dulu.......hehe......

    ReplyDelete
  16. kekeke..sejak bila pandai malu2 ayam...???

    ReplyDelete
  17. @Aleen:

    aku suka tengok anak dia jer.. bukan berkenan.. koh koh koh

    ReplyDelete
  18. @Cik Kelip kelip:

    aku cuma nak buktikan... yang cendol Kak Mah memang sedap...koh koh koh

    ReplyDelete
  19. @Ann:

    koh koh koh...takmo aaa pikat mak dia..pikat anak dia terus..

    ReplyDelete
  20. @Mashy_entah:

    sejak azali... (..silalah percaya..)

    ReplyDelete
  21. wah..along hensem...cayalah...

    ReplyDelete
  22. @Cik 18:

    takde takde.. itu semua propaganda semata mata... muahahahha

    ReplyDelete
  23. aujinz jambu?jmbu batu kan??hahaha
    gatai noooo....=p
    nak cendolllll jgk...aujinz nti kalo lalu kepit2 tu tlog order kan cendol 5 bgkus...
    alang2 borong kan.....muahahaha

    ReplyDelete
  24. @Silah:

    jambu air laaa.. jambu air..
    koh koh koh..

    boleh boleh.. meh sini duet..

    ReplyDelete
  25. ila pelik la..npe jln nk kena kepit ek..? *seyes nk taw*

    ReplyDelete
  26. @Ila:

    nampak sopan ala ala jantan melayu terakhir ... koh koh koh

    ReplyDelete
  27. hahah pkcik aujinz blnje...silah x kje lg..lalalalalala

    ReplyDelete
  28. dia ckp bg pihak anak dia la tu

    ReplyDelete
  29. @silah:

    Ooooo.. alaa.. takpe gok.. boleh jer.. duit pitihpitihnoend ado.. koh koh koh..

    @Kniedaz:

    hoh??.. iyer ker??.. koh koh koh

    ReplyDelete
  30. jalan kepit hoii..HAHAHAHAHHAHAHAA...chicklucker!ahhaahahaa

    ReplyDelete
  31. @Mellah:

    hang suka kan komen entri aku yang dah lame lame..

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD