10 February, 2011

Aku Budak Kampung - Sarang Labah-labah Kulit Limau.

Zaman aku budak budak 80an sekolah dulu, takde henpon. Tak macam bebudak sekarang nie, dalam kelas pon ade henpon leh layan fesbuk, kitorang takde kemudahan canggih manggih macam sekarang.

Demi untuk menghiburkan hati, bebudak 80an akan mencari jalan macam mana nak hilangkan kebosanan di dalam kelas. So, terciptalah segala datuk nenek hiburan yang tak masuk dek akal hatta masuk Guinness Book sekalipun.

Permainan dan hiburan yang macam nie laa yang membuatkan budak budak 80an sangat akrab sampai cikgu cikgu pening kepala memikirkan dari mana datangnya kegeniusan kanak kanak 80an di bandingkan dengan bebudak sekarang yang lebih cenderung nak pukul cikgu dan bercerita tentang perbandingan saiz dada mereka dan dada Maria Ozawa tanpa segan silu.

Jom selongkar khazanah budak 80an yang dah pupus di telan zaman.. kalau ada pun, itu spesis terancam.

Membuat sarang labah labah menggunakan kulit limau! (..sebut dengan gaya Doraemon!..)

Pertama sekali kena sediakan bahan asas.
 Korang perlukan buah limau (.. lagi masam lagi berkesan..) Nak lagi afdhol..sebat limau member barang sebijik lima... barulah lanun beb.. ok ok.. lupakan.. Ape punya lanun ngajo bukan bukan..
...dan pembaris plastik.

Aku rasa cuma pembaris plastik jer yang boleh kot..
pembaris besi macam tak in plak..

 Ambil kulit limau dan perahkan jusnya pada pembaris plastik
.. perhatian.. KULIT LIMAU..bukannya isi dia.. sape perah isi dia lepas tu kata tak jadik,
aku sekeh kepala lutut dia laju laju..

Jangan terlampau sikit atau terlampau basah..nanti tak jadi..

 Korang mintak laa kawan kawan korang yang bersedia untuk menjadi barang antik
buat simbol PEACE sebagai bahan ujikaji..

Tekankan pembaris plastik kepada tapak tangan korang.

 Dengan gerakan yang cepat tapi kemas, tarik pembaris untuk mendapatkan serat serat halus seakan akan 
benang labah labah dan letakkan pada jari member korang. Ulang sampai penuh jari member tue.

Siappp!!!!

Sasaran yang boleh korang pedajalkan:
Kotak pensil member, brek basikal member,

songkok member yang duduk depan.. biar nampak antik sikit
ahh.. senang citer, gunakan laa imaginasi korang..


..dan perlu di ingatkan,
air kulit limau sangat berasid..
pembaris plastik korang konfem jahanam menggerutu macam katak puru.
Pastikan pembaris tue samada pembaris lama atau 
yang dah patah dan korang tak berhajat nak gunakan lagi..


..kalau tak..
Sendiri mau ingat laa derr...!

***

31 comments:

  1. hahaha ... aku pernah main benda ni dedulu...dalam kekas waktu tunggu cikgu tk sampai2..
    old skool ar der..

    ReplyDelete
  2. huhu

    tak tau den seni ni lalingloi

    jom ajar secara live

    ReplyDelete
  3. xnah main n xnah xtau pun game ni...

    ReplyDelete
  4. ahahah.. budak sekarang dok depan pc atau laptop je.. hehe...

    ReplyDelete
  5. hahahha...
    bc blog ko ni time2 pas lunch mmg bes..
    satu kje xjln..

    ReplyDelete
  6. ahahaha..akak ingat lagi..time sekolah rendah selalu gak buat..lamaaaa tuuuu

    ReplyDelete
  7. hahaha..
    budak zaman 90 - an tataw pon ade menan cmnih....smart...!!

    ReplyDelete
  8. haha,..ila maen bnda ni time skolah rendah..

    ReplyDelete
  9. zaman ni aku tak lahir lagi :)) :))

    ReplyDelete
  10. bangge jap jdk bebudak lahir taon 80-an ni..
    kite mmg genius..
    haha..
    dulu2 prnh maen gak mnde ni..
    maen dlm kelas..
    1 kelas bau limau..
    koh3

    ReplyDelete
  11. eh ha a la....hahahahaha
    dulu selalu main kulit limau tu ngn akk..
    beli limau je kalut simpan kulit die..
    pstu mak tnye apesal pmbaris jdik gtu?buruk gile..hahahaha

    ReplyDelete
  12. penah main penah main haha. nostalgik betul. skarang bole eksen ngn anak sedara n spupu yg kecik2 bila bole buat cmni..'wahhhh maklongggg..magik ah'

    HAHA

    ReplyDelete
  13. @Erina:

    memang olskool laaa... kan kan kan..
    bebudak skang nie dok ngadap henpon jer.. koh koh koh

    ReplyDelete
  14. @Wanie:

    ajar secara live??.. orett.. jom jom..

    ReplyDelete
  15. @Ann:

    ahahahhahaha... alaa.. senang jer kalau nak maen dier pon.. koh koh koh

    ReplyDelete
  16. @Encik MamaT:

    mereka perlukan pendedahan tentang seni kegeniusan kanak kanak 80an.. koh koh koh

    ReplyDelete
  17. @applemintlady:

    hahahahahha.. jangan salahkan blog gue der kalau keje tak siap... koh koh koh...

    ReplyDelete
  18. @Kniedaz:

    koh koh koh.. maknanya akak pun termasuk dalam spesis terancam gak laa.. koh koh koh

    ReplyDelete
  19. @Mashy:

    mereka terlalu terdedah kepada digital jerk.. koh koh koh..

    ReplyDelete
  20. @Ila:

    bagusss, anda juga termasuk lam spesis terancam.. koh koh koh

    ReplyDelete
  21. @Kentang:

    Peah.. ko jangan mengada ngada.. koh koh koh...

    ReplyDelete
  22. @Cik Ezy:

    an an an... tauu takpe.. koh koh koh...

    ReplyDelete
  23. @Silah:

    hahahahahha.. pandai pon.. koh koh koh

    ReplyDelete
  24. @Fentotmato:

    koh koh koh... terbaek kan..
    aaaa.. koh koh koh... sila tajamkan ilmu anda itu..

    ReplyDelete
  25. wah, benda tu memang kuat ye aujin..?

    ReplyDelete
  26. @Lia:

    agak kuat kalau di buat dengan tebal...
    eh.. apekah yang kuat?.. asid dia??..

    ReplyDelete
  27. hahahahaa...

    suka giler main benda ni.. hmpir terlupa kenangan ni...

    keh3

    ReplyDelete
  28. ttb teringat kenangan dulu2 then cari ada xkisah ni... hahahahaha,.. sguh nostalgia... hahahahahaha

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD