15 August, 2012

Dari mana datangnya lanun itu?

Bila baca sotkabo pasal yang putus jari, hancur tangan aku teringat zaman kekecik dulu. Zaman dedulu, sebelum mercun diharam Mughallazohkan di Malaysia, bekalan senang dapat bila tiba musim Raya. Busu aku yang kerja polis tue laa tokan besar mercun setiap kali raya.

Walopon Busu belikan bunga api, yang jenis ketegil tahap Gaban macam aku nie nak mercun jugak. Busu beli, anak buah main, Busu yang kena bebel... (.. la nie pun dia belikan jugak.. yang tua bangka nie, join gak sekaki.. )

Bila dapat main mercun, siapa yang main bunga api memang kena perlekeh laa 
kan kan kan 

Ada sekali tue aku dapat sekotak Mercun Lalat. Mercun nie cantik dimainkan waktu malam sebab dia boleh terbang. Dan bunyi bzzzzttt dia tue memang legend. Aku saja nak tunjukkan pada Angah budak jantan main mercun, bukan bunga api... aku cucuh sumbu dan lempar se elegan yang boleh ...


....bila Mercun tue rupanya sukakan aku, patah balik  dan bagi sedas ciuman tepat ke mata kanan aku...


Perghhh... Nasib baik kena kelopak mata... kalau tak mau buto mato den sebolah..
Sakitnya tak sesakit hati yang kena perli dan kutuk dek Angah dan sepupu sepapat yang lain.

Semenjak itu, aku tak berapa nak in dengan scene mercun.. memang afdhol pon mercun diharamkan.
tapi...
lepas tue...

...aku berjinak jinak dengan meriam tanah dengan meriam buluh plak.. lagi jantannn..

Ramadhan dah tinggal beberapa hari lagi.
Manfaatkan sebaik mungkin.
Yang dah nak balik raya tue aku nak ucapkan
Selamat Hari Raya.. Maaf Zahir dan Batin...
Jangan main mercun! XD
koh koh koh

51 comments:

  1. Replies
    1. Selamat Hari Raya Amran Shahkemain.. XD

      Delete
  2. lor ingat nk insap sekali main meriam buluh terus hahaha..selamat beraya sakan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meriam buluh laaa baru trueeee... koh koh koh.. Selamat Hari raya XD

      Delete
  3. hahaha lawak r...terbaik

    ReplyDelete
  4. Selamat hari raya maaf zahir dan batin jugakk..!!!
    btw, cool kot mata balut seblah..! hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cool laaa.. dah macam lanun... koh koh koh

      Delete
  5. aksi lontaran mercun seperti melontar peluru. baguih2. mg power + legend la jdinya. hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti laa apower.. koh koh koh.. XD

      Delete
  6. lalat suke mende busuk..
    =P
    he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu mercun lalat.. bukannye lalatt... koh koh koh

      Delete
  7. wooo gara2 mercun lalat yer yg long dapat nama lanun hehe...amacam best tak beraya gaya lanun tyme tue hihi...

    BANGUN PAGI GOSOK GIGI
    OHH AIDIL FITRI DATANG LAGI

    ~ SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI ojinz ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. merasa gak laa pergi beraya dengan mata sebelah bertampal... koh koh koh

      Selamat Hari raya Misz Eyza.. hueeee.. XD

      Delete
  8. jadi lanun lah kau seumur hidup ye? ahaha

    ReplyDelete
  9. hoho. patutlah lanun ha.

    aku sekarang suka pop pop je. sopan dan ayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. pffttt... hahhahaha.. sopan betul mercun tue... hua hua hua

      Delete
  10. begitulah asal usul lanun ranggi...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mysteri terbongkar... case closed.. koh koh koh

      Delete
  11. Selamat hari raya.. nseb baik x buta. huhue~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari raya Amna... itulah pasal.. koh koh koh

      Delete
  12. selamat hari raya bro..naseb baek mata ko pun "selamat" jugak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha.. selamat, selamat Hari Raya.. koh koh koh

      Delete
  13. Haha lawak lawak lawak. Sekali dh kona dah. Kihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kona apa cik Bariah?.. Kona Baring?.. hue hue hue

      Delete
  14. mmg jantan kalau layan meriam...hehe

    ReplyDelete
  15. Naseb baek xeffect mata....slmt hr rya utk tn blog jg...

    ReplyDelete
  16. syok kot kne ciom dek mercun lalat..
    kehkehkeh..

    selamat hari raye ojinz!

    ReplyDelete
    Replies
    1. syiokkk gak aaa.. XD.. Selamat Hari Raya Ezy.. XD

      Delete
  17. Haaaaa ! Kan dah merasa, betapa lalat nya merc7n t7. Kakakaka !

    Selamat Hari Raya A7jinz, mohon maaf zahir dan batin.
    Dari atas sampai bawah kosong kosong lah hendaknya :')

    Sekeh kan kepala mem kecik sebagai duit raya untuk raya kali ni. Harharhar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak jangan nak g7na sangat typo 7 awak t7.. nak kena sekeh?.. koh koh koh..

      Selamat Hari Raya juga kepada Auni dan Suami.. eh.. dan family sekeluarga.. koh koh koh

      Delete
  18. Replies
    1. ade laa sikit sikit... koh koh koh

      Delete
  19. dah kena sengat baru la tak berapa in ye..weh, ada pernah main mercun tahi? last2 dia jadi bentuk tahi? itu pun legend

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa mercun ular tue kot bro?.. yang keluo panjang panjang dengan asap busuk tue?.. ker bukan?..

      Delete
  20. blerghhh.. kita kena bunga api kat lengan , bunga api jewww ~ :D

    ReplyDelete
  21. selmat ari raya~x suke men mercun & sengakatan dgn nya tp suke tgok org len men. terasa meriah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hik hik hik.. ooo... mana feel macam tue..

      Selamat Hari raya juga kepada Orchid.. XD

      Delete
  22. memang lanun ranggi betul ni..XD..salam syawal..salah komen minta maaf ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha.. Salam Syawal gak ke MIJ.. samalah kita.. XD

      Delete
  23. wow satu lagi blogger yg sangat pandai melukis... ana suka betul tgk komik2 ni... terus melukis sampai bila2... n selamat hari raya tooo... btw done follow u - Noob

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Prince of Noob... Selamat Hari Raya juga.. XD

      Delete
  24. Selamat Hari Raya Aidilfitri Aujinz...

    ReplyDelete
  25. haha ingat serik aleh2 bantai meriam buluh plakkkk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe... apa barang serik serik.. XD

      Delete
  26. macam mane nak folo belog ni?
    mcm x nmpak button follow pong...
    huhuhu...

    salam aidifitri..

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD