22 December, 2012

Sempoi Pai Epal untuk orang yang malas menguli



. Tetiba teringin nak makan epal Pai. Nak ke McD, nanti korang kata aku tak sensitif. So, marilah kita buat Epal Pai sendiri.

Ini resepi aku yang terakhir yang ke lapan. Koff....Oleh kerana aku pemalas,aku masak pon nak sempoi sempoi jer, bahan pon nak sempoi sempoi jer, buat dia pon nak sempoi sempoi jer..

jadi,
aku cipta Pai Epal Sempoi Lanun Ranggi (untuk orang yang malas). Resepi ini terjadi dek kerana aku lambat bangun nak pergi kerja, dah tak sempat nak menguli dan malas nak menguli.
Siap dalam masa 15 minit


bebahan yang sempoi:
2 bijik epal hijo
4 sudu besar gula perang (Brown Sugar)
1 sudu teh tepung jagung (Corn starch)
1 sudu teh serbuk kayu manis (Cinnamon)
1/2 sudu teh serbuk buah pala (Nutmeg)

8 keping roti putih
1 biji telur

cara sempoi nak buat:


1. Potong dadu epal hijau korang. Jangan tiru gambo di atas. Itu aku malas. Lepas dah ambik gambo baru aku dadu kekecik.


2. Wapkan roti putih korang sekejap. Ini untuk mengubah struktur roti (kemain). Tak nak wapkan pon takpe, cuma crust tak garing jer laa.. Dah wap, gelek. Yang korang bergelek Inul kenapa? Gelek roti korang sampai nipis. ai ai ai

3. Inti sempoi: Masukkan epal korang dalam sos pan. Nak guna kuali pon boleh asalkan mak tak marah. Masukkan 4  sudu besar gula perang. Ikut suka korang. Nak manis..tambah lagi. Nak kena kencing manis, bubuh sebaldi. 
Taburkan cinnamon powder. Lagi banyak lagi wangi. 
Taburkan Nutmeg Powder plak. (Amaran, serbuk buah pala menerbitkan aroma berangin pada inti pai. kalau suka, letak banyak, kalau tak, letak sikit sahaja pon dah sempoii..)

4. Masukkan air sedikit. Tak payah banyak, bila epal lembut, otomatik air dia akan bertambah. dah cukup lembut, masukkan 1 sudu teh tepung Jagung. Adjust ikut kepekatan. Tepung jagung akan buat korang punya inti jadi likat. Siap. Sejukkan inti. Sempoi kan?

5. Guna pastri brush, oleskan telur yang dah dipukul pada permukaan roti. Letakkan inti epal korang yang sempoi tadi.

6. Lipat sempoi jer. tekan hujung roti dengan garfu. Sempoi kan?

7. Oleskan pai mini korang dengan lapisan nipis telur (renjiskan sedikit nutmeg dalam telur untuk lebih aroma)  dengan pastri brush. Sempoiiii..

8. Gorengkan pai korang dalam minyak panas berapi sederhana atau kecik (Bergantung kepada tebal atau nipis kuali korang) sehingga kuning keemasan. ... Siapppppppp..
Sempoi dak? 

Resepi nie untuk orang yang sempoi, yang suka makanan sempoi, suka masak sesempoi yang boleh dan tak suka menguli. Nampak tak betapa banyak sempoinya resepi ini.
P/s: Sedap dimakan di kala masih panas di waktu pagi atau petang.


Ini resepi sarapan aku buat semalam.
Pagi ni, aku sarapan menda alah ini.


Koh koh koh.. nak resepi? tekan button silang sudip dibawah header blog.
Selamat bersarapan.

Ada yang dah cuba resepi Pai Sempoi. Kita baca apa kata mereka

84 comments:

  1. :O terbaik weh. terbaik. aku amik resepi ni!

    ReplyDelete
  2. wahhh, hebat2! nak buat jugak la, snang.. sbb malas jugak nak buat bnde leceh2, :p hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha.. sila sila.. memang senang.. XD

      Delete
  3. ini kamu buat time lambat bangun nak pergi kerja???define lambat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. err.. define lambat.. susah nak define.. kah kah kah

      Delete
  4. errr..bagusnye awak ni..sy ingat sangat susah nk sediakan pai2 ni semua...

    thankss..nanti sy cedok resepi ye kalau nak buat... =))

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang kan kan kan.. oret.. nanti sila cuba.. koh koh koh

      Delete
  5. lambat bangun pergi keja pun buleh siap pai???hebat!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. time and kitchen management.. koh koh koh

      Delete
  6. wow..!!! hebat giler.. mane ko blaja??
    ni bukan malas.. ni resepi org rajin..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. resepi orang rajin ker?.. hahahahha... aku bedal jer.. XD

      Delete
  7. wahh pndainya masakkkk. untung Cik gelpreng kalo dapt ni :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaha... yer ker?.. pemalas pon untung ker.. XD

      Delete
  8. mmg sempoi..aku amek!xtau lagi bla nak wat..hihi rajin sgt masak pagi2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila sila.. rasa inti dia sama dengan McD punya pai..

      Delete
  9. uwaah dis is genius! gila pon ado, sbb dah lambat bangun nk pi keja pon sempat whip up apple pie roti.. DEFINE 'lambat'.. XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha.. jangan laa suruh aku define lambat... asal aku kelam kabut nak ke opis tue, aku lambat laa.. XD

      Delete
    2. http://throughmyglasseskacamata.blogspot.com/2012/12/review-recipe-pai-epal-seorang-lanun.html

      muahahahaa.. XD

      Delete
  10. encik ojinz.. saye pon malas..
    tlg buatkan..
    mekaseh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Ezy, meh sini saya buatkan.. kah kah kah

      Delete
  11. Haihhhhhhhh...bile ko nak pos kat aku ni?kematu dh tunggu...kata kawannnnn!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde maknenye nak post post... sampai sana dah basi.. wakakakaka.. buatlah woii..

      Delete
  12. pergh.... pandainya buat sendiri! deno pun suka pai epal.. tapi belum pernah cuba buat sendiri lagi.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa. resepi nie dah boleh cuba Deno.. rasa dia sama dengan McD cuma tang crust tue dia nipis sikit.. XD

      Delete
  13. mane nk cari serbuk buah pala tu.....aku xreti la bahan2 yg pelik ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. serbuk buah pala dan cinnamon boleh cari Di Tesco atau Jusco atau Giant. Bahagian buat kek. XD

      Delete
  14. sempoi mnede bahan2 tu leceh aku nak cari beli. hahha. ak xsuke mkn pai sbb tu kot aku tak teruja sgt. tekak melayu kan. hehe. tp aku puji lah sbb ko rjin buat pai. bgos3

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud hang, cinnamon dengan nutmeg?.. hahahha..cari di Giant, Tesco atau Jusco laa.. yang lain tue aku tak percaya hang susah nak cari..melainkan hang memang tak minat nak cari.. koh koh koh

      Delete
  15. Bagusla hang ni Aujinz...pandai masak walau simple..nasb baek akak xde adik pompuan lagi...kalau x...boleh akak rekomen

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaha... alaaa.. rugii.. kah kah kah.. XD

      Delete
  16. WOW! Aku paling impressed sekali kau ada berus sapu telur tu. Nmpk kau suka masak kan? hahaha.

    I like this recipe! nak buat nak buat! *meroyan*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha.. itu belum lagi aku tunjuk set pisau aku.. kah kah kah (gelak riak)

      Delete
  17. baru tgk gambar..dah terliur..hahaha..:P

    boleh try nih..sempoi habes resepinye..tenkiu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. try cik Shahada.. try.. memang sempoi habis... XD

      Delete
  18. Aku rasa, ko dah tahap boleh bukak restoran sendiri dah ni...
    Bukak laa satu, buat konsep lanun..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahhaha.. masak pon maleh, macam mana nak bukak restoran cEro oiii.. XD

      Delete
  19. bagus2... amalkn laa post resipi kali kelapan belas terakhir.. mak suke nokk!~

    (^_^)

    timaceh ojin~

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. wah.. biar betul lanun pn pndai msk.
    cam snang, nk kna try ni! *berazam*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha.. senang jer.. sila try.. XD

      Delete
  22. resipi utama nak masak ni adalah sekati kerajinan, kalau malas, bangun pagi beli kat kedai pun tidak, teruslah makan tengahari.

    ok aku suka resipi ni, mana butang nak RT mana? mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. button RT kat bawah Ikar.. kat bawah tue.. XD

      Delete
  23. whoah...pandai kau buat. timo kaseh share resipi pomaleh eykau. den cubo yo. :D

    ReplyDelete
  24. alangkan resepi utk org pemalas mcm ni pun aku malas nak wat, ini bermakna aku lg malas dari anda.

    ReplyDelete
  25. walaupun sempoi tapi nampak menarik... errr tapi lagi sempoi pai epal tu kalau ojinz pos ke eyza skit hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahha.. kalau macam tue... tak sempoi laa.. XD

      Delete
  26. boleh masuk rancangan astro "hot guys who cook" nih :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hot guy?.. Hot pan boleh laa.. koh koh koh

      Delete
  27. x penah pon terfikir slama ni roti boleh buat kulit pai.kena try buat ni..
    psstttt..nk tnya, caner nak wapkan roti tu.pakai ape.?pueh den pikir..heee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehhee.. kulit pai Sempoi nie tak sama macam kulit pai yang betul.. dah nama dia pon pai sempoi kan kan kan..XD. Tunggu saya eksperimen untuk dapatkan crust jadian guna roti ya XD


      hahahha.. saya guna kuali berisi air dengan penutup berlubang tue (entah apo ko namo ey). kalau tak wapkan pon tak apa.. dia punya hasil tak jauh beza XD

      Delete
  28. ojin,
    kulit dier kalo nak tebal maybe leh doublekan roti tu?
    heeee.....
    then upgrade sket gune roti wholemeal~~weeee~~
    ok..ni sarapan tok cuti kismeessss~~
    terkinje2 nak masak ni....thanks ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh dabelkan. Kalau ade oven, boleh bako guna oven. Lagi rangup crust dier.. XD

      roti wholemeal akan mengubah rasa dia. tapi tak salah cuba. XD..lagi sihat XD

      Delete
  29. cuba kira ada baper banyak pekataan SEMPOI kat entry ni..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah.. "nampak tak betapa banyak sempoi resepi nie?"

      Delete
  30. uiks....sempoinye....nampak sangat sedap....

    pss...jap nk cr gambor sudip bersilang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha.. ade kat atas tue... kat yang bulat bulat tue.. XD

      Delete
  31. Ni aku kategorikan sbg orang rajin yang bangun awal..
    Klu bngun lewat tu hnya smpt mndi pakai baju start enjin trus jln kelam kabut

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhahaha... iyer ker?.. alaaa..

      Delete
  32. leh buat sendiri apple pai lepas ni, sebab CiM dah pangkah habis-habisan Mekdi. huhuhuhuhu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe... boleh jer CiM... buat sendiri pon bukan susah XD

      Delete
  33. Waaa... hebat ah nko Aujinz, serius tk sangka pandai masak... two thumbs up aku bg!

    ReplyDelete
  34. resepi pertama blog ni yang aku baca.. pun dah kagum... aish!!!

    ReplyDelete
  35. tq Aujinz syer resipi...sedap tau.. sya dh try buat.. puas ati leh mkn byk2...g mcd dpt 1 jer....:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama sama.. takde masalah, kita sharing sebab kita caring XD

      Delete
  36. brilliant sgt tang pastry tu..dah cuba memang senang..anak2 ckp sedap..kucing pun rembat sampai licin...TQ for sharing..

    ReplyDelete
  37. brilliant sgt tang pastri tu..dh buat tadi..anak2 suka sgt. kucing pun rembat smpai licin...TQ for sharing...

    ReplyDelete
  38. Replies
    1. betulllll.. silalah percaya.. koh koh koh

      Delete
  39. MasyaAllah!.....terbaekkk..... rembat resepi gakk tau .... tqvm ekk,nti akak singgah lagi tau!

    ReplyDelete
  40. dah try. sedap nau....thanks untuk resepi orang malas nih. :D

    http://roadtwoheaven.blogspot.my/2015/11/resepi-pai-epal-simple-dan-mudah-ala.html

    ReplyDelete
  41. Replies
    1. kalau tak goreng dia akan jadi roti sandwich epal jer.. sebab tak rangup... huhuhu

      Delete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD