12 December, 2010

Cis...berani lu persoalkan jurus Silang Sudip gua!



Kalau di ikutkan, aku malas nak post lagi entri kat dapur. Kang korang kate aku poyo-berlagak-macam-pandai-masak-sangat.

Tapi si Dak nie dah perangatkan aku.

Cis, Aki Bun, ko gie carik kedai mana yang jual Dorayaki kat Malaysia nie..

Sessi mengutuk dah, sessi memasak plak.

Untuk kulit
Aku dah ubah ikut resepi sendiri. Gilo kalau ikut resepi asal, kena guna satu cawan gula. Mau putus kaki aku kena kencing manes kang. Ini resepi sorang makan. Kalau nak ramai ramai, pandai pandai korang laa ubah.

2 bijik telur
1 sudu teh baking soda

5 sudu gula
1 cawan tepung

1. Pukul telur dengan gula sampai kembang. 
2. Pas tue campurkan baking soda dengan sikit air, kacau dan masukkan dalam telur. Pukul lagi. Masukkan gula. Pukul lagi.
3. Ayak tepung dalam bancuhan telur, adun supaya tak cair , tak pekat.
4. Panaskan Non-stick pan. Sapukan sikit minyak guna tisu dapur. Kalau korang nak guna tisu jamban , lantak korang aa.
5. Sukat bancuhan dalam senduk bulat. Nak senang, 4 sudu bancuhan boleh jadik bulat 10cm. Tuang slow-slow atas kuali.

Tuang bancuhan sikit2. Tuang laju laju, ada harapan senget benget korang punya Dorayaki.

Bila gelembung dah keluar, korang balikkan. Bahagian dalam masak kejap jer.

Tunggu bubble keluar dan tepung masak, dan balikkan kulit. Yang bahagian dalam tak yah masak lama lama. Angkat dan sejukkan.

Inti
1/2 cawan Kacang Merah
1/2 cawan Gula Merah
1. Rebus kacang merah sampai menggelegak. Toskan air dia. Rebus lagi. dan toskan air dia.
2. Rebus kali ketiga dan masukkan gula merah. Rebus sampai empuk, pekat dan melikat.
3. Sejukkan pada suhu bilik.


 Tempelkan inti kat tengah.

Tangkupkan macam beger. Kacaknye Dorayaki aku.. 


Tak yah boli. Buek pon sonang jo Aki weh!.
Tapi stail aku laaa.. hahaha.. ade aku kesah?..

Dah..ini entri masak-masak yang last! No more!

20 comments:

  1. Eleh. last la sangat khenn...weh, sonang jo ah buat dorayaki ni no. nak try :D

    sushi pun tak lepas - lepas lagi. tp yg ni nampak lagi senang :P

    ReplyDelete
  2. kohkohkoh.
    aku taknak buat.
    aku nak ko yang buatkan,
    kohkohkoh.

    ye abg ojin ye??
    =))

    ReplyDelete
  3. @Fentot:

    ntah laa.. tapi rasanya sushi lagi senang, sebab 20 minit jer dah siap.. Dorayaki berjam jugak laa nak siap..sebab nak masak kacang merah tue..

    ReplyDelete
  4. @Sab Buenoo:

    iyer adik sayang..abang bagi kulit dier jer laa eik.. koh koh koh..

    ReplyDelete
  5. alaa last ke? taruk la lagi skill memasak tu...leh CE belajar kt sini...hi hi..

    ReplyDelete
  6. ala asal last ? xpe la kan jadik chef dlm blog .

    ReplyDelete
  7. erk! aku tak tahu la knp..

    knp yek? ko reti bab2 camnie..?

    tak reti laa..

    ReplyDelete
  8. ala aujins, janganlah merajuk.. buat lah lagi..saya nak!hehe. aki terus tak komen, kelakar lah uolss...

    ReplyDelete
  9. @cik emymilia:

    last laa kot.. hahhha..
    tengoklah macam mane..

    ReplyDelete
  10. @yaya:

    takmo aa..dah banyak chef kat luau sane.. :D

    ReplyDelete
  11. @Fiq:

    bab ape?.. masak masak?.. alaa..
    sonang jo bondo bondo tue semuo.. hua hua hua

    ReplyDelete
  12. @cikgu lia3003:

    Aki tak komen sebab kat fesbuk pun tak nampak.. takde tenet kot..

    ReplyDelete
  13. Nk pinjam non-stick pan.. Nk 2 biji telo.. Nk tepung 1 cawan ngan bahan laen2 tuh.. Pastu nk tukang bg resepi nih skali.. Nk dia masakkn macam2.. Bule?

    ReplyDelete
  14. penah makan dorayaki masa study dulu..lecturer jepun wat utk kelas kami sbb kami teringat nk rasa hehehe

    ReplyDelete
  15. aujinz..dorayaki inti sadin ada x?xsuka la kacang..ngee.. :D

    ReplyDelete
  16. cess!!
    haa... ad bukti br la ak x komen mcm itu ari... koh koh koh...
    misss u bro!

    ReplyDelete
  17. @Cik Adza:

    hohoho.. amboii.. demand nampakkk...

    ReplyDelete
  18. @Kniedaz:

    Kak..sedap tak beliau buat??.. koh koh koh

    ReplyDelete
  19. @Ila:

    boleh.. ade orang gantikan dengan kaya atau mentega kacang...

    ReplyDelete
  20. @Aki Bun:

    mane ko pegi daaa.. apesal senyap jer nie...

    ReplyDelete

Tahukah kamu, komen kamu adalah makanan seorang blogger, lagi banyak komen, lagi banyak idea mencurah ke ladang gandum lagi rajin dia apdet.. hah, apa lagi.. komen ler XD